לפיד ובנט
לפיד ובנטפלאש 90

שר הכלכלה, נפתלי בנט, יאשר במסגרת חוק ההסדרים את רפורמת "לתקן את המחירים", במסגרתה יושוו התקנים הישראליים לתקנים הבינלאומיים במוצרים רבים, לצורך הגברת התחרות והוזלת המחירים.

בין המוצרים שצפויים לקבל הוזלה משמעותית, ניתן למנות את אבקות הכביסה, משקפי השמש, נעליים, שטיחים, ברזי מים, כיורים, מיכלי הדחה, מקלחונים, אריחי קרמיקה, מנורות, מנעולים לדלתות, אופניים, משחקי שולחן לילדים ועוד.

במצב כיום, מוצרים רבים המיובאים מחו"ל חייבים, על מנת לקבל 'תקינה' ישראלית, לפתח קו ייצור מיוחד למוצרים ישראליים בניגוד למוצרים שנשלחים לשאר העולם.

הדבר מקשה מאד על היצרנים, וכתוצאה מכך ישנן חברות המקימות קו מיוחד לישראל ומשיתות את עלויות הייצור המיוחדות על הצרכן הישראלי. ישנן חברות שמוותרות על השוק הישראלי ובכך מקטינות את התחרות למוצר, עובדה שמתגלגלת לבסוף לכיסו של הצרכן הישראלי.

הרפורמה, שנחשפת היום לראשונה, תיערך במסגרת תיקון ל'חוק התקנים' שייכנס לתוקפו במסגרת חוק ההסדרים. התיקון, מסבירים במשרד הכלכלה, יביא להקלה ניכרת בכניסת מוצרים מהשוק הבינלאומי לישראל ויוזל את הליך היבוא. כך יוזלו מוצרים רבים בשיעור של עד 10% אחוזים.

החוק יקטין את 'הקנס הכפול' המוטל על הצרכן בתשלום עבור שני מכוני תקנים שונים באותה הרמה. החוק יאפשר הקטנת מגוון מוצרים שלגביהם יש צורך באישור של מכון התקנים והאישור יועבר למשרד הכלכלה והממונה על התקינה, הליך שיוזיל את עלות היבוא ויכניס יבואנים נוספים שיגבירו את התחרות ויתרום להוזלת יוקר המחיה.

בנוסף, הדבר יגרום לכך שהיבואן לא יצטרך לשלם פעמיים למכון תקנים (הן לישראלי והן למכוני התקנים בעולם) ויקל משמעותית על יבואנים קטנים לעמוד בעומס העלויות המשולמות למכון הישראלי.

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר כי זהו "צעד חשוב במטרה שהצבנו לעצמנו להוריד את יוקר המחיה לצרכן הישראלי ולהסיר חסמים בדרך לתחרותיות במשק. אנו מקווים שבסוף התהליך הרפורמה תורגש בכל  כיס. אין שום סיבה שמוצר כמו משקפי שמש, שעבר תקן בינלאומי ממדינה כמו אוסטרליה, לא יכול להגיע לארץ ולאפשר תחרות הוגנת לצרכן הישראלי.

"גם אבקת כביסה היא מוצר יומיומי והוזלה שלה, יחד עם מוצרים נוספים, תוריד את יוקר המחיה. אימצנו ונמשיך לאמץ תקנים מהמתקדמים בעולם ובכך נפתח את השוק הישראלי לתחרות הוגנת שתאפשר גם לצרכן הישראלי ליהנות ממנה", אמר.

בנט הוסיף כי "עם הוזלת הליך היבוא עבור היבואנים, אנו מצפים מהיבואנים לגלגל הוזלה זו על הצרכנים, וכך מצד אחד הצרכן ירגיש את התחרות והשפעתה הן במגוון המוצרים והן במחירם ומצד שני בטיחותו לא תפחת".

במשרד הכלכלה מעריכים כי גורמים בעלי אינטרסים כלכליים ינסו לעצור את הרפורמה שתוזיל את המחירים עם טענות של חוסר בטיחות ופגיעה ביצרנים הישראליים. במשרד מדגישים מראש כי מדובר בתקנים בינלאומיים מחמירים ביותר, וכי הפיקוח על המוצרים בשווקים יגדל פי ארבעה ממה שהיה בעבר. העסקים, היבואנים והספקים יחויבו לדווח לממונה על התקינה על כל מוצר שיש ספק לגביו, ולו הקל ביותר.