גדעון סער ומירי רגב
גדעון סער ומירי רגבדוברות הכנסת

ועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב, התכנסה היום (שני), כדי לשמוע את סקירת שר הפנים, ח"כ גדעון סער, על חזונו לפעילות המשרד ואת תמצית פעילות משרדו.

בפתח הדיון אמרה ח"כ רגב כי בכוונתה לנהל את הוועדה כוועדה מרכזית שתפעל הן ברמה הלאומית והן ברמת הדאגה לאזרח ולפרט. ברמה הלאומית הוועדה תיצור מדיניות לאומית יהודית תוך כדי דאגה למיעוטים וברמת הפרט הוועדה תדאג לכך שכל אזרח יחיה בכבוד בכל מקום.

"נדאג לביטחון האישי, נדאג לזכויות אסירים כמו גם לחופש דת ליהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים בכל מקום, כולל בהר הבית", אמרה ח"כ רגב והוסיפה כי הזמינה את שר הפנים לדיון לאור החשיבות הרבה בקשר שבין השלטון המקומי למרכזי, "יש חשיבות רבה לכך שכל ראש רשות ימצא את ביתו בוועדה" אמרה ח"כ רגב.

היא הוסיפה ואמרה כי בין הנושאים שברצונה של יושבת הראש לקדם הם חידוש חוק העיריות, מענקי האיזון, חלוקת קרקעות הוגנת בין הערים, תמ"א 38, חיזוק יישובי הפריפריה והקמת ועדה משותפת לוועדות הפנים והכלכלה  שתעסוק בסוגיות הנדל"ן.

שר הפנים, ח"כ גדעון סער, אמר כי בחודשים הראשונים הוא "מתכוון להיות סטודנט" ורק לאחר שילמד היטב את תחומי פעילות המשרד יגבש תכנית שתוצג גם לפני ועדת הפנים. השר אמר כי הוא בטוח שהוועדה תהיה דינאמית ופעילה, והצהיר כי בכוונתו לערוך רפורמות לטובת האזרח במהלך כהונתו. השר התייחס לארבעה נושאים עיקריים בהם הוא רואה צורך לערוך רפורמה:

1. תקציבי האיזון – השר ציין כי התקציבים נשחקו בשנים האחרונות והדבר פוגע ישירות בשירות לאזרחים. השר הוסיף כי זהו עניין מכריע, ולמרות המורכבות בתקציב הממשלה, ישנו מינימום לו זקוקות הרשויות המקומיות. השר הוסיף כי הוא עדיין נתון בהידברות עם שר האוצר אך עדיין קיימים פערים משמעותיים.

2. רפורמה בתהליכי התכנון והבנייה-  יש צורך ליעל ולשפר את  תהליכי הרישוי על מנת להקל על האזרח. כמו כן תישקל האופציה לוותר על חלק מהדברים שלהם דרוש אישור כיום. כמו כן השר ציין כי יועברו סמכויות לוועדות המקומיות.

3. חידוש חוק העיריות- מדובר בחוק מנדטורי מיושן ולכן יש צורך לפעול לחקיקת חוק מודרני. השר אמר כי אינו מאמין בריכוזיות וכי הוא מאמין בביזור הכוח בשלטון. "יש לתת לרשויות כלים לעבודה ולתת להן לעבוד" אמר השר.

4. מסתננים בלתי – חוקיים – השר אמר כי מדובר בבעיה חמורה המשליכה על הקיום היומיומי של האזרחים במדינה. המצב השתפר רבות בממשלה הקודמת, אך למרות זאת: "זוהי בעיה שמדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית חייבת לדעת איך להתמודד עמה". יחד עם זאת, הדגיש השר כי "צריך לזכור שמדובר בבני אדם. התלהמות והלהטת יצרים אינה מסייעת לפתרון הבעיה".

5. שעון הקיץ- השר  אמר כי מינה ועדה מקצועית שתבחן את סוגיית שעון הקיץ  וכי הוועדה תגיש את מסקנותיה בתוך חודש. הוא הוסיף כי במידת הצורך היה רוצה לתקן את החוק עוד לפני סוף כנס הקיץ

6. בחירות מוניציפליות- השר אמר כי אין לו כל כוונה לדחות את הבחירות שמועדן 22.10.13. הוא הוסיף ואמר כי כל הרשויות שהיו תחת ועדות קרואות ילכו לבחירות למעט שלוש רשויות.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, מר שלמה בוחבוט, אמר כי הרשויות המקומיות הן "קבלני הביצוע של המדינה", אך לעיתים נוטים לזלזל בהן, דבר שמתבטא בגזירות התקציביות שגוזרים עליהן.

ח"כ דב חנין חיזק את דבריו של השר אך הדגיש את סוגיית "מבקשי החיים מאפריקה", וטען שהדרך הנכונה לטפל בנושא היא על ידי הידברות עם הגורמים השונים.

ח"כ  תמר זנדברג (מרץ), הוסיפה וטענה כי החקיקה המונעת ממהגרי העבודה להוציא כספים מישראל הינה "התדרדרות מוסרית חסרת תקדים". זנדברג קראה לבדוק את עניין מבקשי המקלט בישראל ולשנות את עמדת המדינה.

בתגובתו אמר ראש עיריית אילת, מר יצחק הלוי, כי בדבריה של חברת הכנסת זנדברג "רמת תלישות גדולה מאוד מהקורה בשטח". הוא תיאר את תושביו ככאלה ש"נכבשו ביום בהיר אחד על ידי מסתננים לא חוקיים".

הלוי העלה גם את בעיית האיומים על ראשי הרשויות המקומיות. בנוסף, ביקש להתנגד לרצון האוצר לבטל את הפטור ממע"מ בעירו בטענה כי "זהו סיכול ממוקד לעיר אילת", במיוחד לאור מצבה הביטחוני המתערער, ועליית אפשרויות תיירותיות אטרקטיביות נוספות.

בנוגע לנושאים התקציביים בהם נגע השר, ביקש חבר הכנסת דוד אזולאי (ש"ס) מן השר, כי לא יפגע בתקציב הרשויות המקומיות במהלך השנה, מכיוון שגזירות תקציביות אלו גורמות לרשות להיכנס לגירעון בלתי נמנע. כמו כן, ביקש לצרף נציג מן הרבנות הראשית לדיון בנושא שעון הקיץ בטענה שלעניין השלכות על חייו של יהודי דתי.

חבר הכנסת ג'מאל זאחלקה (בל"ד), ציין את  הבעייתיות של התאריך שנקבע לקיום הבחירות המקומיות והסביר כי התאריך נופל על חג במגזר הערבי.

בתום הישיבה חברי האופוזיציה אמנון כהן ודוד אזולאי (ש"ס) אמרו כי למרות היותם חלק מן האופוזיציה יפעלו ב"אופן קונסטרוקטיבי"  לקבלת החלטות לטובת האזרחים.