לול תרנגולים תרנגולות ביצים
לול תרנגולים תרנגולות ביציםצילום: פלאש 90

משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגיש כתב אישום בבית משפט השלום בחיפה נגד מדגרת "רמית" הפועלת בזיכרון יעקב ונגד מנהל המדגרה בגין התעללות באפרוחים בניגוד לחוק צער בעלי חיים.

מדובר בכתב אישום שני שמוגש נגד אותה מדגרה בגין אותה עבירה. בכתב האישום הקודם, שהוגש בשנת 2011, הרשיע אותו בית המשפט את המדגרה וגזר עליה קנס בגובה של 60,000 ₪, וכן התחייבות על סך 60,000 ₪ נוספים שלא לבצע שוב את העבירה שהורשע בה, או עבירה דומה.

על פי כתב האישום הנוכחי, השליכו פועלים של המדגרה אפרוחים לשקית ניילון בעודם בחיים, והניחו את השקית בצד החדר במשך מספר שעות, כאשר השקית מקופלת באופן שמונע זרימת אוויר מספיקה לאפרוחים. האפרוחים הונחו בתוך השקית בערימה, במשך שעות ארוכות עד שבסוף היום היו מפונים למסוע.

בנוסף, זרקו העובדים אפרוחים חיים על המסוע, אשר הוביל אותם לכיוון מכונת וואקום, האפרוחים נפלו מהמסוע נחבטו בדפנות המכונה ונשאבו בעוצמה רבה אל תוך מכונת הוואקום, בעודם בחיים.

עוד על פי כתב האישום, מואשמת המדגרה בכך שעובדים שלה  זרקו אפרוחים אל תוך ארגז פלסטיק, וכעבור 20 דקות שפכו את האפרוחים לתוך שקית ניילון שקופה, שאליה הוזרם גז פחמן דו חמצני, דרך צינור המחובר לשקית הניילון. הצינור חובר לשקית הניילון בצורה ידנית וללא איטום, והגז הוזרם לתוך השקית מבלי שייבדק אם הריכוז שלו מספיק להמתה מהירה של האפרוחים. מספר אפרוחים נצפו שנשארו בחיים ושרועים בערימה בתוך שקית הניילון, בצפיפות ובמצב של חנק וקשיי נשימה.

המדגרה ומנהלה מואשמים בהתעללות בבעלי חיים בניגוד לחוק צער בעלי חיים, עבירה שעונשה המרבי הוא עד שלוש שנות מאסר או קנס כספי עד גובה של 202,000 ₪ .

במסגרת הליך גידול תרנגולות להטלת ביצי מאכל מגדלות המדגרות רק את האפרוחות הנקבות, ונאלצות להמית את האפרוחים הזכרים.  בכדי למזער ככל האפשר את סבלם של האפרוחים הזכרים, פותחו בעולם מתקנים שונים ושיטות להמתה מהירה, הממזערות את הסבל ככל שניתן.

הממונה על פי חוק צער בעלי חיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הפיצה, עוד בשנת 2007, חוזר לכל המדגרות הפעילות ובין השאר גם למדגרה זו, שבו פורטו הדרכים המותרות להמתת אפרוחים ואשר נבחנו ונמצאו כגורמות לאפרוחים סבל מזערי. מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הורה למנהלי המדגרות לפעול להמתת האפרוחים אך ורק באחת מהדרכים המותרות והמאושרות, כמקובל בעולם המערבי. מנהלי המדגרות בישראל אף עברו יום עיון והדרכה בנושא, על ידי המשרד, במסגרתו הובהרו השיטות המותרות והאסורות. ביום זה נכחו גם מנהלי מדגרת "רמית".

למרות הוראות מפורשות אלה, לפי כתב האישום הומתו במדגרה אפרוחים באופן אכזרי ובניגוד להוראות. בעקבות חקירה של יחידת הפיצו"ח (פיקוח הצומח והחי) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר עלה כי במדגרה עשו שימוש בשיטות השמדה שלא מפחיתות את סבלם של האפרוחים וגורמות להם סבל רב כתוצאה מחנק, צפיפות וקשיי נשימה. בסיום החקירה הוגש כתב האישום. 

משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור כי במידה וידוע על מקרים מסוג זה, יש ליידע את הממונה על פי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן דב, תוך העברת כל המידע הקיים בידי הפונה באמצעות אתר האינטרנט של המשרד.

עו"ד ג'ריס גנטוס, מחלקת התביעות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ציינה כי "מדובר באירוע חמור במיוחד, בו האפרוחים חסרי הישע סבלו עד מותם בתוך פח זבל. המדובר בכתב אישום שני נגד אותם נאשמים ובאותן עבירות. נגד המדגרה תלוי ועומד גם עונש על תנאי. אני תקווה שלאור הישנות העבירות, יגזור בית המשפט על הנאשמים עונש מרתיע וחמור".

עוד הוסיף עו"ד גנטוס: "אנו מקווים באמצעות כתבי האישום הללו למגר תופעות אלו בעתיד במדגרת "רמית" ובמדגרות נוספות".