בית עזרא
בית עזראחזקי עזרא

אנשי הישוב היהודי בחברון החליטו הבוקר (שלישי) לפנות באופן עצמאי ושקט את המבנה השנוי במחלוקת עד החלטת היועץ המשפטי לממשלה בסוגייה.

שתי המשפחות עזבו את המקום כפי שהורתה ועדת העררים, "כעת אנו מצפים שהממשלה תעמוד המילה שלה. נכון לעכשיו הבית סגור ומסוגר", מסר איש חברון, נעם ארנון.

היועץ המשפטי לממשלה יצטרך לקבוע בשבועות הקרובים האם יוכלו היהודים שהתגוררו בבית עזרא להעביר את הנכס לידיהם בצורה חוקית.

"היישוב היהודי בחברון נתקל בקירות אטומים בכל נסיונותיו להתפתח, לבנות או לרכוש בתים. מדיניות עויינת זו ממשיכה להתקיים גם כעת. למרות זאת, היישוב היהודי בחברון ימלא את התחייבותו שניתנה לפני הדיון בוועדת העררים, והמשפחות יצאו מהבית ללא עימות. אנו מצפים ותובעים מהממשלה החדשה לקיים את החלטת ועדת העררים ולהפסיק את האפליה המתמשכת והעוול המוסרי כלפי היישוב היהודי בחברון", אמר ארנון.

בית עזרא נמצא בשטח שבין השוק הסיטונאי בחברון לבין שכונת "אברהם אבינו". הבית היה שייך בעבר, עוד לפני קום המדינה, למשפחת עזרא, אשר הייתה המשפחה היהודית האחרונה אשר נאלצה לעזוב את חברון בשנת 1947. 

לאחר מלחמת ששת הימים, לא הוחזר הבית לבעליו היהודיים או ליורשיהם, והאפוטרופוס הישראלי השכיר את שתי החנויות לסוחרים פלסטינים שהפעילו דוכנים בשוק הסיטונאי בחברון. בימי האינתיפאדה השנייה, בעקבות גל פיגועים באזור, פינה צה"ל את המקום מסיבות ביטחוניות. לאחר זמן מה שבהן היו החנויות ריקות, נכנסו שתי משפחות יהודיות לשתי החנויות הנטושות, והפכו אותן לבתי מגורים.



בעקבות כך עתרו לבג"ץ בשנת 2010, "שלום עכשיו" ופלשתינים, לפינוי המקום. המדינה הוציאה צווים שלא נאכפו. ועדת ערערים צבאית קבעה שיש לפנות את היהודים אך לאפשר ליהודים לשכור את הנכס באופן חוקי.



המדינה הודיעה בחודשים האחרונים לבג"ץ כי החליטה לפנות את הדיירים היהודיים עד ל-24 באפריל 2013. לאחרונה התקיימו דיונים בין הצדדים שהביאו להחלטת הנהגת הישוב לבצע "פינוי שקט" ומיד אחריו יבדקו רשויות החוק לעומק את טענות הצדדים ויחליטו האם לאפשר את חזרתם של היהודים למקום.