האנדרטה של חיל האוויר
האנדרטה של חיל האוויריששכר רואס

לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור ולכבוד יום הזיכרון לחללי צה"ל – נחנכה בגינת הטייסת בבסיס חיל האוויר רמון אנדרטה חדשה.

האנדרטה, פרי יצירתו של האומן רפי בהלול והאדריכל ערן שמש הינה בגובה של כ 7 מטר, עשויה מלוח ברזל חלוד כאשר בחלקה העליון נחרטה צללית של מטוס "סופה", המטוס בו טסים לוחמי הטייסת, ובתחתיתה לוח זיכרון עם שמות הנופלים לאורך השנים.

טייסת "האחת" הייתה מוכרת בעבר הרבה יותר מאשר כיום. בחיל האוויר מציינים כי "אנשיה הנמצאים מאחורי מעטה החשאיות של חיל האוויר אינם נחשפים, אך אנשים אלו הם ממשיכי דרכם של רבים הנחשבים מובילי דרך בחברה הישראלית, ביניהם רון חולדאי ראש עיריית תל אביב, דני חלוץ שהיה רמטכ"ל, איתן בן אליהו מפקד חיל האוויר לשעבר ואמיר אשל מפקד חיל האוויר הנוכחי. כולם פיקדו על הטייסת או שירתו בה בתקופות קריטיות. שמו של מפקד טייסת נוסף - סא"ל שמואל חץ ז"ל חקוק על האנדרטה החדשה. חץ נפל לקראת סוף מלחמת ההתשה, האבידה שלו היוותה מכה לטייסת שלמרות הכול המשיכה להוביל את חיל האוויר בתקיפות בעומק מצרים.

במלחמת יום הכיפורים איבדה הטייסת 7 לוחמים (ועוד 14 נפלו בשבי). הטייסת הפעילה אז מטוסי "קורנס" ונחשבה לחוד החנית של חיל האוויר בשנות השבעים.

מטוס הקורנס בו טסו במלחמת יוה"כ יצא משירות החיל בשנת 2004 ואיתו נסגרה הטייסת עד פתיחתה מחדש ב 2008 כטייסת מטוסי "סופה" F16I, ושוב נצבה הטייסת כחוד החנית הנוכחי של חיל האוויר.

ערן שמש, אדריכל האנדרטה ואיש צוות אוויר בעברו, ורפי בהלול, האומן והיוצר, הדגישו כי האנדרטה נועדה לשדר עוצמה יחד עם חמלה. העוצמה מתבטאת דרך לוח הברזל המרשים שמתנוסס לגובה של כ 7 מטרים כאשר בחלקו העליון צללית הסופה כך שכל מי שרואה אותה מביט אליה לכיוון השמים כמעין בקשה לרחמים ולישועה המגיעים מכיוון זה.

"בבסיס האנדרטה מוצב לוח זיכרון עם שמות הנופלים, לוח זה מהווה את חיבור ההווה לעבר ומהווה מעין שורשים עליהם ניצב איתן דור ההווה ויוצב דור העתיד", אומרים בטייסת ומציינים כי האנדרטה הוקמה בסיוע של ה JNF, ארה"ב.

הרעיון לאנדרטה קרם עור וגידים בחודשים האחרונים, כאשר שאיפתנו היתה למזג עבר והווה, עוצמה ורגישות, חיבור לנגב מקום משכנה הנוכחי של הטייסת ועוד אלמנטים – כולם לאנדרטה אחת, כך אומר סא"ל א' מפקד הטייסת.

"הרעיון של פשטות, חומרים טבעיים, חלודה ועוצמת מתכת המאזנים את תחושת העצב הניבטת מהשמות, סופה חדשנית לצד מתכת ישנה, צבעי השמים מבעד לצללית, משחקים של אור ושמש ועוד, כל אלה הצליחו להביא בעיני אנשי הטייסת בעבר ובהווה את התוצאה הנדרשת – זהות, שייכות, זכרון, אחריות, חיבוריות, המשכיות ועוד. מורשתה של 201, הערבות ההדדית, היכולת להמשיך גם כאשר קשה, התוצאה הסופית, חתירה למגע ועוד, כל אלה ניבטים אלינו מהאנדרטה ומוכרים לנו הלוחמים בהווה, כה היטב. גאווה גדולה לשרת בטייסת זו הממשיכה להוות חלק משמעותי מעמוד השדרה של חיל האויר", דברי סא"ל א'.

צילום: יששכר רואס