מה החזון שלו? הרצל
מה החזון שלו? הרצלפלאש 90

במליאת הכנסת התקיים היום דיון מיוחד לציון יום הולדתו ה-153 של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. במהלך הדיון התגלתה מחלוקת באשר לאופן בו נכון לפרש את חזונו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון כי "האנטישמיות יצאה רק לפסק זמן, ובמקום לדבר בגנות היהודים, כי זה כבר לא מנומס בקרב האליטות המערביות – בוחרים היום לגנות, להשמיץ ולשלול את זכות קיומה של מדינת היהודים".

לדברי נתניהו, הרצל היה הראשון שזיהה כי צריך להבטיח תנאי פתיחה כלכליים שווים לכולם, אך חובה ליצור תחרות ויזמות. "אני מאמין ותמיד האמנתי, שהכלכלה הישראלית צריכה להיפתח ולאפשר תחרות, שתפרק מונופולים. יצרנו כלכלה מאוד-ריכוזית שלא בהתאם לחזון הרצל. ככל שהשוק יותר תחרותי הוא משרת את כלל האזרחים, ובייחוד את החלשים", אמר ראש הממשלה.

נתניהו הבטיח כי ימשיך ברפורמות של תחרות, כהוזלת כלי רכב, ורפורמת-ענק בנמלי ישראל. "שום שביתה לא תרתיע אותנו ונבצע את הצעדים הללו למען אזרחי ישראל".

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אמר בישיבה כי "בשנות חייו הקצרות, הצליח הרצל לחולל מהפכה תודעתית, בלתי נתפסת, להכניס עירוי דם ציוני לעם היהודי, לעורר ולעודד אותו, לאחוז את גורלו בידו. מורשת הרצל, היא החירות והאחריות לקבוע את גורלנו, לעצב את חיינו, תוך ויכוח ודיון מתמיד, ותוך כבוד עמוק לברי הפלוגתא הפוליטיים שלנו, והמיעוטים הלאומיים והדתיים, החולקים אתנו את החיים כאן. כוח חזונו של הרצל, נעוץ באבחנה הפוליטית החדה שלו, שעל היהודים לראות עצמם כעם, עם אחד, ולא כקהילות בודדות, חסרות זהות לאומית". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) התייחסה לדברי נתניהו – ושללה אותם בחריפות. היא סיפרה על פגישתה עם שר האוצר בעבר אברהם הירשזון, ובה הוא הצהיר על חזונו כי "מדינת ישראל תתנהל כעסק לכל דבר".

יחימוביץ' הזהירה כי זהו חזון אנטי-ציוני המקטין את משמעותה של מדינת ישראל, ומסתכל עליו כעסק בלבד. "הציונות היא לא רק עצם הקמת המדינה אלא גם על איזו מדינה תקום ואיזו מערכת חינוך ורווחה תהיה לה. הרצל חשב שקורת-גג היא אחריותה של המדינה. הרצל האמין במגזר העסקי אבל לא התכוון לחמישים טייקונים - אלא לחמש-מאות אלף בעלי העסקים הקטנים".