מזהם? שמן זית
מזהם? שמן זיתפלאש 90

ענף הזית במועצת הצמחים בראשות ד"ר עדי נעלי, פרסם הערב (רביעי) קריאה לצרכנים לחפש את תו האיכות של ענף שמן הזית.

בענף הזית מבהירים כי תו האיכות מעיד על כך שמדובר בשמן ישראלי איכותי שעבר בדיקות מעבדה מקיפות.

בכדי לקבל את תו האיכות, היצרנים נדרשים לעמוד בבדיקות עקיבות מוצר המבוצעות ע"י חברת "אגריאור" - בדיקות אשר עוקבות אחר הזיתים מהכרם, דרך בית הבד ועד למקום האחסון והשיווק. כמו כן, שמני הזית נשלחים למעבדת "מילודע" לבדיקות מעבדה מהמתקדמות בעולם.

הבדיקות מבוצעות הן לפני מתן התו הראשוני וחוזרות לאחר כל עונת מסיק, והן בצורה מדגמית ובבדיקות פתע, לשמנים שכבר קיבלו התו, כדי לוודא שאכן המוצר עומד בצורה סדורה בדרישות האיכות והטיב של שמני זית.

"מטרתן של בדיקות קפדניות אלו, שהצרכן הישראלי יקבל אך ורק שמן זית ישראלי איכותי המכיל סגולות בריאותיות וראוי למאכל", הסבירו בענף הזית.

עוד מציינים בענף כי שמני הזית שאינם נושאים את תו האיכות עלולים להוות סכנה בריאותית, וחלקם אף אינם ראויים למאכל, "תופעה זו מתקיימת לרוב ללא ידיעת המשווקים והרחק מעין הצרכנים. משמעות הדבר, שציבור הצרכנים בישראל צורך שמני זית אשר מסוכנים למאכל, הנעדרים כל אותן סגולות וערכים תזונתיים המיוחסים לשמני זית".

קריאת הענף מגיעה בעקבות תחקיר כלבוטק ששודר הערב בערוץ 10 ממנו עלה כי שמנים רבים אינם עומדים בתקן הישראלי והבינלאומי, כאשר חלקם מעורבבים עם שמנים אחרים וחלקם מעורבבים עם שמן גפת שאינו ראוי למאכל.

מהתחקיר עלה עוד כי בחלק מרשתות בתי הקפה שמן הזית שמוגש בתוך הסלטים אינו עומד בתקן.

מבין השמנים שנמצאו תקינים בתחקיר נמצאים שמן ממשק אחיה, עץ הזית  ויד מרדכי.