'יוצר לאחר הפסח' - ביו"ט ראשון של פסח

מנהל במטבח של אחת הישיבות נדהם לראות כי על אריזות הפסטה שהזמין כתוב 'יוצר לאחר הפסח' למרות שהיא יוצרה בחג עצמו.

ישי קרוב , ט"ו באייר תשע"ג

הפסטה שיוצרה בפסח
הפסטה שיוצרה בפסח
ישי קרוב

רבים מקפידים לקנות לאחר הפסח חמץ שיוצר לאחר החג, או לחלופין חמץ שיוצר והוחזק בידי גוי ורק לאחר החג נקנה על ידי היהודי.

אלא שלא תמיד המדבקות מעידות על מה שבתוך האריזה.

מנהל המטבח באחת מהישיבות סיפר לערוץ 7 כי לאחר הפסח הם מקפידים להשתמש בחמץ רק אם נאפה לאחר הפסח או במידה ונקנה מגוי לאחר הפסח, אך בחמץ שנמכר כדין הם מחמירים ומעדיפים שלא להשתמש בו.

יש לציין כי עם צאתו של החג מתחילות המאפיות לעבוד במתכונת מלאה וכבר יומיים לאחר החג ניתן למצוא ביגלה, פתיתים ועוד שיוצרו מקמח שנטחן לאחר הפסח. עם זאת, ייצור מוצרי פסטה למיניהם, לוקח זמן ארוך יותר.

"מאז הפסח אנחנו מחכים לקבל פסטה שיוצרה לאחר הפסח", סיפר מנהל המטבח, "ורק עכשיו, שלושה שבועות אחרי החג, קיבלנו לראשונה פסטות כשנאמר לנו שהם יוצרו לאחר החג".

מדובר בפסטה הנתונה תחת פיקוח כשרותי של בד"ץ חתם סופר בני ברק ובאישור הרבנות הראשית לישראל.

לתדהמתו, גילה מנהל המטבח, כי אמנם על המוצר כתוב 'יוצר לאחר חג הפסח תשע"ג', אך תאריך הייצור של הפסטה הוא ב-26/03/2014 שזהו יום טוב ראשון של פסח.

מנהל מערכת הכשרות של החתם סופר בני ברק, הרב יהושע קופמן, הבהיר בשיחה עם ערוץ 7 כי בכל מפעל בחוץ לארץ המייצר פסטה רגילה בה יש קמח ומים בלבד, מכיוון שאין שם חשש כשרות ולא אפיית גויים (מכיוון שהפסטה נאפית על ידי האדם הפרטי בביתו) אין השגחה כל הזמן, והמשגיח נידרש להגיע למפעל שלוש עד ארבע פעמים בשנה. במקרה זה הפסטה אכן יוצרה בפסח על ידי גוי אולם נקנתה על ידי יהודי רק לאחר הפסח.

הרב קופמן ציין "דרשנו מעוז עסקים לכתוב על האריזה 'נקנה מגוי לאחר הפסח' אך הוא פחד שזה לא מספיק טוב וביקש לקבל סחורה שיוצרה לאחר הפסח".

"אין לי בעיה עם הכשרות עצמה", ציין הרב קופמן והסביר את דבריו בכך שבכל השנה המשגיח לא נמצא כל יום ולכן גם ביו"ט של פסח הוא לא היה צריך להיות במפעל, "הבעיה שלי היא רק אתית - שכתוב שיוצר לאחר הפסח ולא נרכש מגוי".

במחלקת ההונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל ציינו כי המוצר המדובר כשר, ללא חשש חמץ שעבר עליו הפסח, "מבדיקת מחלקת היבוא ברבנות הראשית לישראל התברר כי נפלה תקלה באריזת המוצר: המדבקות שעליהן הכיתוב 'יוצר לאחר הפסח', יועדו במקור לאצווה אחרת. עקב התקלה התחייב היבואן להחליף את המוצר המדובר מכל לקוח שיבקש זאת".

עוד מסרה הרבנות לערוץ 7 "מצד ההלכה, מותר לאכול את המוצר ללא כל חשש: הכיתוב 'יוצר לאחר הפסח' נכתב כחלק מגילוי נאות לציבור עבור המקפידים שלא להסתמך על היתר מכירת חמץ לנוכרי. במקרה שלנו, בזמן הפסח המאכל המדובר היה בבעלות מלאה של הנכרי, לא כתוצאה מהיתר מכירה. כאשר המזון נמצא בבעלות נכרי, לא חלות עליו הלכות הפסח, ובתוך כך האיסור להחזיק חמץ".

עוד הוסיפו ברבנות הראשית "לגבי היקף ההשגחה במקום, לפי נהלי הרבנות הראשית לישראל, מפעלים המייצרים מוצרי פסטה בלבד בכשרות רגילה, אינם מחוייבים בהשגחה צמודה, אלא רק בביקורות מעת לעת, הכוללות בדיקת כשרות חומרי הגלם ותהליך הייצור ווידוא שאין חשש חדש. לכן נוכחות המשגיח במקום אחת לתקופה אינה פוגמת בכשרות המזון או בתקפות ההשגחה".

"מבדיקת הרבנות עולה שהיבואן המסויים הזה פעל כנראה בתום לב, והוא שואף כעת לתקן את טעותו. עם זאת, ברבנות הראשית מבהירים כי קיימת תופעה של הונאת צרכנים בתחום זה, והדפסת הכיתוב 'יוצר לאחר הפסח' גם על מוצרים שיוצרו לפני החג. כל יצרן או יבואן שייתפס כשהוא מכשיל במזיד את הציבור, יטופל במלוא חומרת הדין. הציבור מתבקש לשמור על ערנות, ולהמשיך לדווח על כל תקרית בנושא".

מנהל היבוא בחברת 'מיקי עוז' המייבאת את הפסטה, יצחק צימברג, הבהיר לערוץ 7 כי "הפסטה אמורה הייתה להיות מיוצרת לאחר חג הפסח ולהישלח לאחר החג, לכן צויין על התוית – 'יוצר לאחר חג הפסח'. הסחורה הגיעה אלינו בתאריך 12.04.13 - לאחר הפסח, אולם אתמול נודע לנו על תאריך הייצור השגוי".

"אי לכך אנחנו מבקשים בזאת להתנצל על הטעות שנפלה ומתנצלים במידה ופגענו במישהו. בסיכום עם חוג חתם סופר בני ברק אנו נאסוף את הפסטה מלקוחותינו ונדביק תויות חדשות".

"ברצוני לציין כי אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא וצמוד עם כלל החוגים וארגוני הכשרות באשר הם ומקפידים על כל הדרישות המחמירות של כל אחד מהם על מנת לתת להם שירות לשביעות רצונם. אנו נפעל בעתיד באופן מחמיר לבדוק שטעות כזו לא תחזור בעתיד".

"שוב ברצוני להתנצל על הטעות במידה ומישהו נפגע", סיים צימברג.



טוען....