הסיור. היום
הסיור. היוםההנהגה הצעירה

חברי ההנהגה הצעירה של הבית היהודי סיירו הבוקר (חמישי) יחד עם ח"כ מוטי יוגב, יוני שטבון ושולי מועלם ביישובי עמק חפר ונחשפו לבעיות הקשות של התושבים בעקבות האסון הכבד שאירע להם בחורף האחרון.

חברי הכנסת סיירו בגדר ההפרדה שהתמוטטה בחורף האחרון כתוצאה ממסה גדולה ביותר של מים שנחסמו על ידי הגדר ולבסוף מוטטו אותה. המים חדרו לישוב בת חפר ופגעו בעשרות בתים בישוב. הבתים ניזוקו בכמה מאות אלפי שקלים ליחידת דיור וסך הכל מדובר על נזק כולל של עשרות מיליוני שקלים.

לאחר מכן נכנסו משתתפי הסיור לראות מקרוב את הנזקים החמורים שנגרמו לבתים. חברי הכנסת והצעירים ראו בתים שמפלס המים שנכנסו לתוכם הגיעו עד לכ-50 ס"מ ויותר. מחוץ לבתים הגיע מפלס המים עד לגובה של 3 מטרים.

בעקבות ההצפה נהרסו בתים רבים ותושביהם נאלצים להתגורר בבתים זמניים עד לשיקום הבתים. מזכיר בת חפר יוני ארי סקר בפני חברי הכנסת והצעירים את האסון הגדול והסביר: "מכוניות נסחפו ועפו אחת על השנייה, גדרות של הבתים קרסו, גדר הישוב ותשתיות רבות נהרסו. מדובר על מיליוני שקלים שצריך לגייס לטובת העניין, אך לצערנו המדינה לא מקציבה מספיק כספים לתיקון הישוב".

יוני הוסיף כי "הבעיה הגדולה ביותר היא העזרה לאנשים הפרטיים שנפגעו. חלקם התחילו את שיפוץ הבתים אך חלקם לא מסוגלים כלל לתקן את הבתים שלהם, כי אין להם ביטוח. נזק של שלוש מאות אלף שקל לדירה זה משהו שממוטט כלכלית משפחה".

בסיור, נחשפו חברי הבית היהודי למחדל, לכאורה, של מערכת הביטחון שקיבלה מראש המועצה האזורית רמי אידן עמק חפר, התראות על כך שגדר ההפרדה עלולה להתמוטט בעקבות ריבוי הגשמים, אולם מערכת הביטחון לא טיפלה בבעיה. בעמק חפר מאשימים את מערכת הביטחון שלא לקחו את האזהרות ברצינות וטוענים כי הנזק יכול היה להימנע לו המדינה הייתה מטפלת בנושא בזמן "מדובר ברשלנות של המדינה ולא ייתכן שאנחנו נשלם על כך" אמרה מטי יוגב, חברת הנהלת המועצה.

התושבים ביקשו מחברי הבית היהודי לעשות ככל יכולתם למען התושבים.

נתנאל אריאל דובר ההנהגה הצעירה, ואהרון בן חמו חבר ההנהגה הצעירה שנכח בסיור, הוסיפו: "מעבר לנושא הממוני חשוב לזכור את החורבן האישי שהמשפחות הללו חוו. ברגע שהבית מקבל כזו מכה באסון טבע כזה, המשפחה מקבלת מכה אישית בתלי נתפסת. תהליך השיקום המייסר, המלחמות מול הביטוח והעבודה המאומצת מול כל גורמי הרווחה עלולים לפגוע במשפחות גם מבחינה אישית וגם מבחינה זוגית. בנוסף, הילדים חווים טראומה ודרושים שנים רבות על מנת להחלים ממכה כזו. הגענו היום יחד עם חברי הכנסת כדי להכיר את הנושא מקרוב ואנו מתכוונים לטפל בבעיה ככל יכולתנו, עד לפתרון מוצלח".

חברי הכנסת ביקשו להודות לחברי ההנהגה הצעירה שיזמו את הסיור ודאגו לחשיפת חברי הכנסת למקרה הזה.

ח"כ מוטי יוגב אמר בחיוך: "אני קצת מכיר את הגיזרה הזו מהזמן שלי כמח"ט אפרים. נפעל להביא את הגורמים הרלוונטים במשרד הביטחון כדי להרחיק את ניקוז המים מהישוב מה שאמור לעזור לפחות לריח הרע. בנוגע לעזרה תקציבית לתושבים אנחנו נדבר עם גורמים במשרד ראש הממשלה ומשרד הפנים כדי להפנות תקציבים לכך. נעשה בכל שביכולתנו כדי לעזור לסיים את המקרה הזה בצורה הכי טובה".

ח"כ שולי מועלם הוסיפה, כי "הביקור בבת חפר נגע לחוזה ההדדי שבין המדינה לאזרחיה. שלושה וחצי חודשים אחרי שהמים הרסו מאה עשרים בתים אנחנו חייבים למצוא את הדרך לסייע למשפחות האלה לחזור לבתיהם".

ח"כ יוני שטבון אמר: "העשייה בכנסת היא שליחות ולא מקום עבודה ובסופו של דבר אין תחליף למפגש הבלתי אמצעי כדי לחוש את הדופק הציבורי, את הבעיות והקשיים. ברכות להנהגה הצעירה של הבית היהודי שיזמה את הסיור החשוב הזה בבת חפר. זו חבורה אקטיבית עם אחריות חברתית וציבורית גדולה מאוד, פעילותה המבורכת מחוזקותיה של המפלגה".