שטבון: שיח של שנאה

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה היום (שני) לראשונה מאז בחירתה של הכנסת ה-19, לדיון בהערכות מערכות החינוך בבתי הספר, בהשכלה הגבוהה ובצה"ל נוכח התגברות אירועי "תג מחיר".

בוועדה נטען כי אירועי שנאה אלו מתבטאים בשורה ארוכה של אלימות יהודית כנגד מיעוטים, פליטים, וערביי ישראל. מתוך כך ביקשה הוועדה לדון בדרכים למיגור התופעה הן בהתייחס לחינוך להכלת האחר במערכת החינוכית והן בהתייחס להגברת הענישה. לדיון הוזמנו שורה של ארגונים, כולם מצידה השמאלי של המפה הפוליטית.

ח"כ יוני שטבון, חבר הוועדה היחיד מטעם מפלגות הימין שהשתתף בדיון, קבל על מיקוד הדיון וטען כי "היהודים לא רשמו פטנט על אלימות והסתה, נהפוך הוא! פוטנציאל האלימות וההסתה מצוי הרבה יותר דווקא בחינוך הערבי ישראלי, שם הילדים הערבים לומדים מרבי מרצחים".

עם זאת, ביקש שטבון להבהיר כי אין בדבריו משום קלות ראש בחומרת התופעה והדגיש כי "אלימות גזענית היא תופעה חמורה שיש להוקיע, אך לא ייתכן כי תידון רק בהקשר היהודי ישראלי". לטענתו, מערכת החינוך הערבית ישראלית "מגלמת בתוכה פוטנציאל נפיץ של הסתה פרועה לאלימות אנטי ישראלית" כאשר את דבריו סימך על תכני הלימוד: "כשילד יהודי משדרות גדל על הכניסיני תחת כנפך, הילד הערבי מטול כרם גדל על תשוקת אכילת הכבדים של חיילי האויב הציוני של פדואה טוקאן. ובזמן שהילד מקריית שמונה קורא את עגנון, הילד מטייבה קורא את את ספריו של המחבל ע'אסן כנאפני, כל זאת ועוד בזמן שהנערה מטבריה נבחנת על שואה ותקומה, הנערה מאול אל פאחם נבחנת על גרסת הטיהור האתני של אילן פפה למלחמת תש"ח".

ח"כ שטבון הוסיף וטען כי "הדיון בתופעה כיהודית הוא בעצמו גזעני, עיוור וחוטא למציאות. שככלות הכל מדובר בתופעה המצויה עמוק עמוק בשוליים היהודיים. מנגד, הקריאה לדה לגיטימציה לישראל וכתוצאה לאלימות אנטי ישראלית הוא המיינסטרים בחינוך הערבי בישראל. מאות אלפי הילדים הערבים בישראל לומדים מרבי מרצחים".

שטבון קרא להקים בהקדם ועדה שתורכב מיהודים וערבים אשר תפקח על התכנים הנלמדים בחינוך הערבי בישראל, "שאם לא כן", אמר ח"כ שטבון, "לא ירחק היום שאש תצא מטול כרם, טייבה ואום אל פאחם כי כשנער גדל עם התחושה שהיהודים טיהרו אתנית את אבותיו, כשאת ערש התרבות שלו הוא יונק מרב מרצחים אף טבעי שסופו של תהליך בתשוקה קניבלית של אכילת כבדי חיילים".