מדרגים את ישראל. מליאת האו"ם
מדרגים את ישראל. מליאת האו"םFlash 90

דו"ח מיוחד של מרכז המידע למודיעין ולטרור מגולל את סיפור פעילותו של PCHR, הארגון הפלשתיני המרכז את הפעילות המשפטית הבינלאומית נגד ישראל.

הדו"ח פותח בסיפורו של סיפוזיון בינלאומי שנפתח ב-23 באפריל 2013 במלגה שבספרד תחת השם "השאיפה לצדק ופיצוי עבור הקורבנות הפלסטינים: פיתוח אסטרטגיות עבור הגנה והתדיינות משפטית".

מדובר בסימפוזיון הרביעי מסוגו המאורגן על ידי המרכז הפלסטיני לזכויות אדם NGO ,PCHR ברצועת עזה בראשות ראג'י צוראני, ארגון הממלא תפקיד מוביל בלוחמה המשפטית נגד ישראל.

הסימפוזיון אורגן בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים פרו-פלסטיניים כגון אלקדס-מלגה ומשתתפים בו נציגי ארגוני זכויות אדם פלסטינים ישראליים ובינלאומיים.

להערכת מנסחי הדו"ח, אנשי מרכז המידע, ברקע הכינוס עמד עניינם של מנהלי הלוחמה המשפטית לגבש דרכי פעולה בתחום התביעות המשפטיות נגד ישראל לנוכח המגבלות אותן הציבה ישראל על תביעות נזיקין בבתי המשפט בישראל. זאת לנוכח קבלת תיקון מספר 8 לחוק הנזיקין האזרחיים (אחריות המדינה), אשר מצמצם את אחריות המדינה בגין נזקים, שגרמו כוחות הביטחון ב"שטחים" או בעת לחימה (התיקון התקבל בכנסת ב-16 ביולי 2012). לדברי מנסחי הדו"ח תיקון זה, בראיית PCHR, מחייב הגברת המאמצים בזירה המשפטית הבינלאומית.

יצוין כי PCHR וארגונים נוספים המובילים את הלוחמה המשפטית נגד ישראל ואת מתקפת הדה-לגיטימציה נגדה עוסקים גם בנושאים נוספים כגון ההתנחלויות, האסירים, המעצרים המנהליים והיחס לקטינים.

במהלך יומו הראשון של הסימפוזיון חלקו המשתתפים את הניסיון המשפטי, שרכשו בנוגע לתביעות פליליות ואזרחיות נגד ישראל, במגמה לגבש אסטרטגיות משפטיות אפקטיביות יותר לקידום התביעות הללו. אנשי PCHR, מארגני הסימפוזיון, סבורים, כי המערכת המשפטית הישראלית חסומה לתביעות וכי האפשרות היחידה לקדם תביעות מעין אלה היא  באמצעות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), שנפתח, לשיטתם, עבור תביעות הפלסטינים, בעקבות ההכרה בפלסטין כמדינה משקיפה בעצרת הכללית של האו"ם.

על בסיס תפיסה זו, ראג'י צוראני, העומד בראש המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR), דוחק בהנהגת הרשות הפלסטינית להצטרף במהירות האפשרית לאמנת רומא אשר תאפשרו לרשות הפלסטינית לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC). לדבריו ההצטרפות תשפר את יכולת הפעולה של הרשות הפלסטינית ותעניק לה הזדמנות לתקוף את ישראל בפורום זה.

הדו"ח ממשיך ומספר כי לאחר מבצע "עמוד ענן" החל PCHR יחד עם ארגונים אחרים מסוגו, בסיוע ממשל חמאס, להיערך להגשת תביעות משפטיות נגד ישראל. אחד הנושאים, שהארגון מנסה לנצל לטובתו הינו פרשת מותם של בני משפחת אלדלו ב-18 בנובמבר 2012. פרשה זו זכתה לאחרונה להתייחסות הפרקליטות הצבאית הישראלית במסגרת בדיקה, שערכה לגבי טענות בדבר הפרות חוק במהלך מבצע "עמוד ענן".

ביום ה-11 באפריל 2013 פורסם על ידי הפרקליטות הצבאית הישראלית עדכון בדיקה, שנערכה לגבי אירועים רבים, שהתרחשו במהלך מבצע "עמוד ענן". אחד הנושאים שנבדקו היה הפגיעה בבני משפחת אלדלו ב-18 בנובמבר 2012. הבדיקה שנערכה לגבי מותם העלתה, כי מותם של בני המשפחה היה תוצאה של תקיפה שכוונה לעבר פעיל טרור בכיר ופעילי טרור נוספים, שהיו אחראים לשיגור עשרות רבות של רקטות לעבר ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בישראל.

עוד נמסר, כי נמצא, שננקטו צעדי זהירות שונים כדי לצמצם את הסיכון לפגיעה האגבית בחפים מפשע אגב תקיפת המטרה הצבאית לרבות באמצעות שימוש בחימוש מתאים. עוד נמצא שהגורמים המבצעיים לא צפו שכתוצאה מהתקיפה ייגרם נזק אגבי לאזרחים, שאינם מעורבים בלחימה בהיקף שנגרם בפועל. לאור הממצאים הללו מצא הפרקליט הצבאי הראשי, כי האירוע אינו מעלה חשד לביצוע עברה פלילית וכי התוצאה המצערת קרתה חרף המאמצים שנעשו לצמצום הפגיעה האגבית באזרחים שלא היו מעורבים בלחימה. משכך, החליט הפרקליט הצבאי הראשי כי אין מקום להורות על חקירה פלילית או על נקיטה בצעדים נוספים.

בתגובה להחלטת הפרקליטות הצבאית הישראלית אמר ראג'י צוראני, כי ברשות הארגון, שהוא עומד בראשו, תיקים מלאים ומוכנים להגשה לבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) וכי נדרש רצון מצד ההנהגה הפלסטינית להצטרף לאמנת רומא. לדבריו לכשיושלם המהלך "נמטיר על הכיבוש מאות ואלפי תביעות משפטיות שיפלילו וירשיעו אותו".

גם סמיר זכות, מנהל יחידת מחקר השדה של מרכז אלמיזאן לזכויות אדם אמר כי ההחלטה של הפרקליטות הצבאית איננה מפתיעה. לטענתו, מערכת המשפט בישראל מתואמת עם "פשעי המלחמה שמבצעים כוחות הכיבוש" ונותנת חסינות למבצעי "פשעי מלחמה". הוא טען, כי במקביל הוחלט בפרקליטות גם לסגור את החקירה בארבעה תיקי תביעות על עינויים שהגיש מרכז אלמיזאן.

במרכז המידע מסכמים וקובעים כי  הסימפוזיון במלגה והפעילות של NGO's פלסטינים ובמרכזם PCHR להגשת תביעות נגד ישראל בגין פעילותה במבצע "עמוד ענן", מהווים חלק מהלוחמה המשפטית המתנהלת נגד ישראל.

סוג זה של לוחמה מתבצע כחלק ממתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל בו נוטלים חלק ארגונים אנטי-ישראליים מרחבי העולם. PCHR והארגונים המנהלים את הלוחמה המשפטית רואים בבית הדין הפלילי בהאג פורום חשוב לניהול הלוחמה המשפטית והם דוחקים ברשות הפלסטינית ליטול יוזמה בנושא זה.

"הלוחמה המשפטית נגד ישראל מתבצעת במגוון דרכים ושיטות: הגשת תביעות אזרחיות או תלונות פליליות נגד בכירים ישראליים (אישים פוליטיים, קציני צבא) במדינות שונות  תוך הסתמכות על סמכות השיפוט האוניברסאלית; פנייה לערכאות משפטיות בינלאומיות כגון בית הדין  הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC); עידוד הקמת ועדות בינלאומיות (נוסח ועדת גולדסטון) שתחקורנה את מעשיה של ישראל ב"שטחים" במסגרת המאבק שהיא מנהלת נגד הטרור. להערכתנו ימשכו ניסיונות הארגונים המעורבים בלוחמה המשפטית לעשות שימוש במגוון הדרכים הללו", מציינים אנשי המרכז.