אישה בכורסה. יור של פיקאסו במוזיאון מטרופוליט
אישה בכורסה. יור של פיקאסו במוזיאון מטרופוליטרויטרס

"בכורסא עם פיקאסו" היא יוזמה חדשה הכוללת ערכה אינטראקטיבית חדשנית ופורצת דרך לסיוע טיפולי עבור אנשים עם אלצהיימר ודמנציה.

מאחורי היוזמה התרבותית סיעודית הזו עומדת עמותת 'עמדא' המסייעת לחולים ולבני משפחותיהם. ביומן ערוץ 7 סיפר על העמותה ועל הערכה היו"ר גרי רוט.

בפתח דבריו מציין רוט כי בישראל חיים כמאה אלף חולים באלצהיימר ודמנציה, וכי אליהם מצטרפים בני המשפחה הסועדים אותם, שגם הם זקוקים לעזרה ומידע שיקל את התמודדותם. לדברי רוט לא פעם נצרכים בני זוגם של חולים לטיפול ואף אשפוז לאחר שהם קורסים עקב העבודה הכרוכה בטיפול בבן זוג חולה. בעמותת 'עמדא' מבקשים לסייע בידם ולהקל את ההתמודדות היומיומית.

באשר ליוזמה המדוברת, "בכורסא עם פיקאסו", מספר רוט כי הרעיון לפיתוחה החל ביוזמה במוזיאון 'מומא' שם הוכנו סיורים מיוחדים עבור חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם. ההדרכה נבנתה באופן המותאם לצרכיהם הייחודיים.

לדברי רוט החיוך שליווה את המסיירים לאחר תום הסיור במוזיאון העיד על החוויה הנפשית שעברו במהלכו. מסתבר שהתמונות שראו החולים הזכירו להם תמונות מהעבר האישי הרחוק ועוררו בהם רגשות ישנים ומודחקים.

בעקבות הדברים התקיים כנס עם מנהלת מוזיאון 'מומא' במגמה להכשיר מוזיאונים בישראל לאירוח חולים ובני משפחותיהם. 24 מוזיאונים משתתפים במיזם ו-14 מהם כבר כעת פועלים ברוח התכנית ומקיימים אירועים עבור חולים שלעיתים מגיעים עם נכדיהם הנחשפים לרגעים מרגשים של הסב או הסבתא החולים.

דוגמא לרגע שכזה מציג רוט כשהוא מספר על סבתא חולת אלצהיימר שהגיעה עם נכדתה למוזיאון ארץ ישראל וכשהוצג סרטון המתעד את  אופן העברת המסרים בימי המחתרות שבתקופת טרום המדינה, והיא שמזמן אינה מדברת ומתקשה לתקשר עם סיבתה, החלה להציג את כל סימני המורס שליוו אותה כמתקשרת בימי המחתרת.

מתוך היכרות עם מצוקתם האישית של החולים שפעמים רבות אינם יוצאים מבתיהם החליטו ב'עמדא' להקים את "בכורסא עם פיקאסו", מיזם הכולל ערכה אינטראקטיבית המאפשרת לאנשים עם אלצהיימר ודמנציה לערוך סיור וירטואלי, באמצעות המחשב וכרטיסים במוזיאונים ברחבי העולם.

העבודה עם הערכה מאפשרת לאנשים עם דמנציה להעלות זיכרונות ורגשות, שכן הזיכרון מהטווח הארוך נשמר אצל חולים אלה. הערכה כוללת 50 כרטיסיות, כשעל כל כרטיס מודפסת יצירת אומנות ובגב הכרטיס מופיע מידע על היצירה והצעות להפעלה. הערכה מצוידת גם בתקליטור ובה תמונות של יצירות אומנות מפורסמות.

לערכה שלוש  מטרות עיקריות: להעלות זיכרונות מהעבר; לחזק את הקשר בין המטפל למטופל באמצעות חוויה חיובית ולשפר את איכות החיים של האדם הסובל מדמנציה.