השר פירון בביקור במערכת החינוך החרדית. ארכיון
השר פירון בביקור במערכת החינוך החרדית. ארכיוןששון תירעם

שר החינוך, הרב שי פירון (יש עתיד) השתתף היום (חמישי) בכנס ההשכלה הגבוהה ה-3 שנערך במלון דן פנורמה בתל אביב.

בראשית דבריו התייחס השר פירון לצורך בשוויון הזדמנויות לחינוך בכל חלקי החברה הישראלית."בשנים הקרובות נצטרך לעשות כל שניתן כדי לאפשר לאוכלוסיות שלא פקדו את ההשכלה הגבוהה אחוזים הולמים לחלקם בחברה הישראלית".

"אני חושב ששיווין הזדמנויות זו לא עמדה כלכלית אלא עמדה מוסרית. מדינה שמדברת על עצמה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ורוצה לדבר על חזון נביאים, לא יכולה לאפשר לעצמה פערים וזה לא משנה אם מדובר ביהודים, ערבים, תושבי המרכז או תושבי הפריפריה, חילונים או דתיים", אמר השר.

בהתייחסו לסערה התקשורתית ברחוב החרדי סביב החובה ללמד מקצועות ליבה בתמורה לתקציב מהמדינה, אמר השר פירון "אנחנו עסוקים בשבועות האחרונים במגוון רחב של סוגיות במקומה של החברה החרדית בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה. אסור שזה יהיה בכוחנות מצד אחד, אסור שמישהו יחשוב שהמטרה היא לשנות אורחות חיים, להשפיע על תפיסות עולם, אבל מצד שני אסור לוותר על הנחישות שאומרת שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך, אסור לוותר לא מהסיבה הכלכלית אלא מהסיבה המוסרית", קבע שר החינוך.

"כשאנו מדברים על עולם מודרני, לימודי ליבה במובן העמוק של המילה הם לא גזרה, הם תקווה. לימודי ליבה הם לא מלחמה, הם שלום. לימודי ליבה הם לא עימות אלא אפשרות לשיח משותף בין כולנו ולכן אני אומר שאנו לא נוותר על הצורך לחולל שינוי אבל נעשה כל שביכולתנו להגביר את היקף השינוי ונעשה כל שביכולתנו שלא רק שאנו לא רוצים לשנות את אורחות החיים של האוכלוסייה החרדית אלא נסביר כי אנו חפצים בשילוב הזה, כי אנו רוצים את התרומה בייחודיותם ובתרבותם לתוך השיח הישראלי הכולל. נסביר שהפרדה פוגעת גם בנו, שכשהשיח לא מתקיים גם החברה הישראלית מפסידה מחוסר השיח".

שר החינוך מתח ביקורת על העובדה שבישראל חייבים בוגרי התיכון להצטייד בציון פסיכומטרי כדי להתקבל ללימודים אקדמאים. "מדינת ישראל היא כמעט המדינה היחידה בעולם שכשסיימת תיכון אתה עדיין לא יכול להתקבל לאוניברסיטה. עכשיו צריך עוד בחינה אחת – פסיכומטרי כדי שתוכל להתקבל לאוניברסיטה".

הוא הוסיף, "אני חושב שלא הוגן ולא ראוי שתלמידים במדינת ישראל לא יסיימו את כיתה י"ב באופן כזה שיש להם את כל הכלים להמשיך את לימודיהם. אני לא קורא לביטול הבחינה הפסיכומטרית, אלא למצוא פתרון שבו ילד שמסיים את כיתה י"ב יקבל את כל הכלים כדי להמשיך וללמוד בשנה שאחרי. המינימום הזה חייב להיות חלק מהתוכניות העתידיות שלנו לא במחיר הורדת הרמה לא במחיר הורדת הדרישות, אבל אם הפתרונות קיימים במדינות אחרות, אין שום סיבה שבעולם שלא יהיו אצלנו", אמר השר פירון.