נחנך כביש "עוקף צומת הגבעה הצרפתית"

בשורה לתושבי תושבי צפון ירושלים: ראש הממשלה, שר התחבורה וראש העיר ירושלים חנכו היום את כביש 20 ואת מחלף בן ציון נתניהו.

נתנאל כ"ץ , כ"ה באייר תשע"ג

חנוכת הכביש והמחלף. היום
חנוכת הכביש והמחלף. היום
צילום: ששון תירם

כביש 20 ומחלף ע"ש בן ציון נתניהו נפתחו לתנועה היום (ראשון) בטקס חגיגי במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה ישראל כץ וראש העיר ירושלים, ניר ברקת.

במעמד החגיגי השיקו עיריית ירושלים וחברת מוריה את מחלף בן ציון נתניהו, הקרוי על שמו של אביו של ראש-הממשלה, בנימין נתניהו ואת כביש 20, כביש באורך של כ-2.5 ק"מ, דו-נתיבי ודו-מסלולי, המשתרע מצומת דוכיפת משה דיין במזרח ועד לכביש בגין – כביש 443 במערב.

פתיחתם של כביש 20 ומחלף בן ציון נתניהו מהווים בשורה גדולה עבור תושבי צפון ירושלים ומטה בנימין. פתיחתו של הכביש והמחלף החדשים תאפשר הגעה נוחה מפסגת זאב, נווה יעקב, הגבעה הצרפתית, בית חנינא, ולבאים מתחום מועצה אזורית מטה בנימין אל כביש בגין - כביש 443 מבלי לעבור דרך צומת הגבעה הצרפתית הפקוק, ולהיכנס לירושלים מכביש בגין צפון, או להמשיך לכיוון מודיעין ותל אביב. הפתיחה לתנועה של כביש 20 ומחלף בן ציון נתניהו מהווים נדבך נוסף בפיתוח המואץ של התשתיות התעבורתיות בירושלים בשנים האחרונות.

חלקו של כביש 20 בנוי משני גשרים מקבילים (גשר דרומי וגשר צפוני) באורך של 200 מטרים, שנבנו מעל נחל עטרות במקטעים שונים. שני הגשרים מתחברים לשני מחלפונים, המאפשרים יציאה וכניסה לכביש החדש ולמחלף בן ציון נתניהו. בפרויקט הושקע : 180 מיליון שקלים. 

ראש-הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בטקס כי "ירושלים הרים סביב לה, ומחלפים וכבישים ורכבות - ככה הרצל ראה את זה. הוא ראה את הקשר העתיק שלה - ציון, ציונות - והוא הבין שהיא צריכה להיות מחד חיבור אל העבר המפואר שלנו, הנשגב, וגם פריצה אל העתיד, שהוא לא פחות נשגב ולא פחות מפואר – ציון - ואנחנו מחויבים לזה, הלכה למעשה".

"אנחנו עושים את זה, אנחנו פועלים ברציפות, בשיטתיות, לחבר את ירושלים אל עצמה, ולחבר אותה אל יתר חלקי ארצנו, כי ציון היא חשובה לנו והיא הייתה חשובה לאבי. קודם כל הוא אהב את ירושלים, הוא גר בירושלים", הוסיף.

לדבריו, "אבי היה בדיוק כפי שהוא מוצג כאן - היסטוריון דגול וציוני ואוהב ירושלים. היה לו אינטלקט ענק, ומה שלא פחות חשוב, היה לו לב ענק, כי הלב שלו היה צריך לשאת את מה שמוחו ראה, וזה לא דבר מובן, כי הוא ראה, הוא היטיב לראות אחורה אלפי שנים ומאות שנים, הוא היטיב לראות קדימה את צפונות העתיד. הוא לימד אותי שהמדינה שלנו היא פיקדון הדורות, פיקדון של דורות של יהודים שחלמו ופיללו ולחמו והקריבו שנחזור לארצנו ונחדש בה את קוממיותנו. הוא לימד אותי שהאחריות הגדולה ביותר שיש לנו היא להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל ולבצר את עתידה. המורשת הזאת צריכה לאחד את כולנו יום יום, שעה שעה, וכך היא עושה".

שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והתשתיות הלאומיות, ישראל כץ, ציין כי כביש 20 ומחלף בן ציון נתניהו הם חלק ממהפכת התחבורה שמקדם משרד התחבורה בכל רחבי הארץ.

"ירושלים כמו שאר הערים הגדולות בארץ זוכה לתשומת לב מיוחדת בכל הנוגע לתשתיות התחבורה והכבישים. הפרויקטים כוללים בין השאר את המשך קו הרכבת הקלה בירושלים, שדרוג כביש מספר 1 מתל אביב לירושלים, בהיקף של כ- 2.5 מיליארד שקלים, וקידום פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים בעלות של יותר מ- 7 מיליארד שקלים", הוסיף כץ.

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת, ציין כי "פתיחתם של כביש 20 ומחלף בן ציון נתניהו תשפר ותקל על עומסי התנועה בצפון ירושלים ותאפשר למאות אלפי המבקרים והתיירים גישה נוספת, מהירה ונוחה לבירה".

הקמת כביש 20 ומחלף בן ציון נתניהו הנם במסגרת פיתוח הכניסה לבירה שמבוצעת בשנים האחרונות וכוללת שדרוג נופי,  הרחבת אזור הטרמפיאדה והקמת מצפורים המשקיפים אל עמק הארזים וצפון העיר. העבודות הכוללות שיקום, ניקיון, וטיפול נופי בשולי הדרך, יבטיחו שיפור בתנועה אל העיר וטיפוח הנוף והטבע. יש לציין כי פיתוח התכנית לכניסה הצפונית לבירה מתבססת על תפיסה של ירושלים כמוקד עליה לרגל, שהכניסה אליה מהווה חוויה המתרחשת לאורך מסלול המשכי, תוך התגלות הדרגתית של העיר בפני המבקרים.