לקראת יום ירושלים ביקש אסף פריד, תושב נגוהות, לערוך סיור מיוחד עבור מספר נערים מבני המקום יחד עם לוחמי מלחמת ששת הימים.

לתומו סבר פריד כי הנתיב הראוי ביותר לסיור הוא נתיב הקרבות שעברו הצנחנים וביקש לקבל אישור לדרך המובילה דרך אתרי מורשת קרב מגבעת התחמושת ועד להר הבית, אלא שהמשטרה חשבה אחרת והחליטה לאסור את הסיור.

היום עתר לבג"ץ נגד ההחלטה שעליה סיפר ביומן ערוץ 7.

על הרעיון שהוביל אותו לתכנון המסע הוא מספר: "הרעיון היה רעיון חינוכי. הכרתי את אתרי הקרבות ומורשת קרב בנעורי, והנה אני מגלה שהילדים של היום מכירים הרבה פחות גם את ירושלים וגם את מלחמת ששת הימים. החלטתי לארגן סיור לימודי יחד עם לוחמים שהשתתפו בקרבות. התארגנו כמה משפחות ופנינו ללוחמים שהתלהבו מהיוזמה".

התכנית המדוברת הייתה לצאת למסע בשעה 2:00 לפנות בוקר, שעת הקרב המפורסמת, בלילה שבין שלישי לרביעי (יום ירושלים) ומשם לצעוד אל דרך שכם, שמעון הצדיק, סמטת המוות, מוזיאון רוקפלר, שער השבטים והר הבית. זאת תוך ציון אתרי מורשת קרב, התעכבות במקומות הללו והסברים של הלוחמים. לדברים אלה מוסיף פריד ומציין כי היעד היה להוסיף למסע "אמירה שפספסנו כשהמשכנו מהר הבית לכותל וזנחנו את ההר".

כדי לאשר את הסיור פנה למשרד החינוך, אולם שם הבהירו לו שלא הם הכתובת אלא המשטרה. במשטרה "היו נחמדים ואמרו שאין בעיה לטייל מגבעת התחמושת ועד למעלה מוטה גור, אבל לא תוכל להיכנס דרך שער האריות. אמרתי שמדובר בשער האריות ואפילו לא כניסה להר הבית. אמרו שיסכימו אם לא נתעכב בשער השבטים אלא נמשיך שם במהירות עם ליווי של מג"ב עד לכותל או לכותל הקטן".

פריד מודע היטב לרגישות ולמטען הכרוך בצעידה במסלול זה, אך עם זאת לטעמו דווקא ביום מיוחד כיום ירושלים יש מקום להתנהלות מיוחדת שיש בה גם ביטוי ריבונות לצד העניין הלימודי וחינוכי. הוא מזכיר שאין מדובר בפתיחת שער סגור אלא בשימוש בשער הפתוח באופן קבוע לערבים ונדרש רק שינוי בתפיסה.

בניגוד לעמדתו זו, העיקרון שהובהר לו על ידי המשטרה הוא שאין כל כוונה לשנות משהו מהמקובל, קרי כניסה בשעות המוקצבות לכך דרך שער המוגברים ולא בשום נתיב אחר.

לדברי פריד הלוחמים ששמחו כאמור לקחת חלק בסיור לא הופתעו מהחלטת המשטרה, "התרגלנו", כלשונו של פריד המציין כי עם זאת שמחו הלוחמים לגלות שיש מי שאינו מקבל את הדברים ובכוונתו לפעול לשינוי המצב. כאמור, היום (ראשון) מתכוון פריד להגיש בג"ץ נגד החלטת המשטרה. מה יהיה אם את תשובת בג"ץ יקבל רק לאחר יום ירושלים כפי שקרה בעבר במקרים דומים? פריד מוכן לקבל זאת במידה ויורה בג"ץ לאפשר סיור מכאן ואילך על מנת שיוכל להכין כבר את הסיור של השנה הבאה.

בין כך ובין כך מתכוון פריד לקיים את הסיור במתווה שיותר לו יחד עם בני הנוער והלוחמים ומקווה לקהל רב ככל הניתן שיצטרף למסע שכאמור יחל בשעה שתיים בלילה.