בית הכנסת הגדול של בודפשט
בית הכנסת הגדול של בודפשטחגי הוברמן

הקונגרס היהודי העולמי פתח אתמול בבודפשט שבהונגריה את הוועידה השנתית שלו.

למרות שהוועידה נערכת מדי שנה בירושלים הוחלט לקיימה השנה בהונגריה כאות הזדהות עם יהודי הונגריה, וכאות מחאה נוכח האנטישמיות ההולכת וגוברת בשנה האחרונה

בקונגרס השתתפו רבנים ואישי ציבור רבים. אמש השתתף בוועידה ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן וסיפר כי ממשלתו הכריזה על "אפס סובלנות" כלפי אנטישמיות. בנאומו אמר כי האנטישמיות "אינה מתקבלת על הדעת ואי אפשר לסבול אותה".

נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, קרא לראש ממשלת הונגריה להתמודד עם חברי הפרלמנט בממשלתו המשמיעים לעיתים קרובות הצהרות אנטישמיות.

רק לפני ימים ספורים התקיימה הפגנה נגד ישראל במהלכה השמיעו חברי פרלמנט אמירות נוסח "ישראל מנסה לקנות את הונגריה" על ידי ששולחת משקיעים ישראליים להשקיע בקרקעות הונגריה.

"הכובשים הישראלים, המשקיעים האלה, צריכים לחפש לעצמם מדינה אחרת בעולם מפני שהונגריה אינה למכירה", אמר יו"ר מפלגת ג'וביק, גאבור וונה, לבאי ההפגנה שהתקיימה בסמיכות לפרלמנט. "המדינה שלנו משועבדת לציונות, היא הפכה מטרה לקולוניזציה", אמר מרטון גיונגיוסי, חבר פרלמנט מטעם המפלגה.

הקונגרס היהודי העולמי מסר בתגובה כי "אנחנו סבורים שהבעת האידיאולוגיה האנטישמית והאנטי-ישראלית הזו בצורה כל כך פומבית היא סימן מדאיג".

נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט אומר בתגובה לנאומו של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן בפתיחת כינוס הקונגרס היהודי העולמי בבודפשט, כי "המסרים הסותרים של ממשלת הונגריה בנושא הגידול באנטישמיות בהונגריה הוא נושא לדאגה עמוקה לעם היהודי".

לדבריו, "מצד אחד, ראש ממשלת הונגריה מגנה את האנטישמיות בפני מנהיגים יהודים ובפני התקשורת העולמית, ומצד שני, תחת פיקוח הממשלה, אנדרטות לזכר הורטי מושל הונגריה  בזמן השואה ובן בריתו של היטלר, מוקמים ברחבי המדינה. מצד אחד, המנהיגים היהודים שנאספו בהונגריה עתה, מוגנים במערך משטרתי חסר תקדים, כאשר מצד שני רבנים שהולכים ברוחבי בודפשט מותקפים על ע"י קריאות גנאי ויריקות".

"הממשלה ההונגרית צריכה לדבר בקול ברור ולעשות הכל כדי למגר את התופעות האנטישמיות במדינה. מעשים מדברים בקול חזק יותר מדיבורים", הוסיף הרב גולדשמידט.