האלוף במיל' עוזי דיין.
האלוף במיל' עוזי דיין.ערוץ 7

סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל. עוזי דיין, כיום יו"ר מפעל הפיס מתייחס ביומן ערוץ 7 לרוחות המלחמה המנשבות מצפון, כך לפחות על פי דיווחי התקשורת, ובהמשך גם לטרור הפלשתיני המרים ראש בשבועות האחרונים.

להערכתו של דיין לא צפויה מלחמה בצפון, אם כי יש להיערך לכל תרחיש והיערכות ראויה גם לה יש כוח במניעת התפרצות מלחמתית שכזו. לדבריו המלחמה הקיימת היא מלחמה בטרור, וכחלק ממנה יש למנוע את הסיכון הגדול של זליגת נשק לא קונבנציונאלי לידי ארגוני הטרור. דיין רואה בהעברה שכזו קו אדום שאין לחצות אותו. לטעמו בפני ישראל עומדת בחירה בין הרע לרע מאוד, ובין שני אלה "בוודאי שאין להפיל את אסאד כיוון שעדיף לנו נגיף חלש מוירוס הטרור המתחזק".

בדבריו מעלה האלוף במיל דיין חשש לפיו הכרעה בסוריה תוביל לטרור רקטי בצפון ולשם כך יש להיערך במספר אפיקים – ביצור הקו בגולן, חיזוק ההיערכות הצבאית כדוגמת 'כיפת ברזל', חיזוק ההתיישבות וחיזוק הקשר עם הדרוזים. לצד זאת לטעמו על ישראל לחזק הצהרתית את הקמתה של מדינה כורדית בסוריה. הוא מזכיר כי מדובר במיעוט הגדול בעולם שאין לו מדינה משלו. מדובר בלמעלה משלושים מיליון כורדים שעימם גורמים בישראל, ובתוכם גם הוא עצמו מקיימים קשר טוב וחם, וטוב יהיה לה לישראל אם תוקם מדינה עבורם בסוריה.

באשר לדרוזים הוא קובע כי אלה הפנימו שמשטרו של אסד כבר לא יהווה איום עבורם, אך עם זאת הם חוששים לבני משפחותיהם המצויים עדיין מעבר לגבול. לטעמו יש לחזק את הדרוזים הציונים בצפון ולהעניק להם תנאי העדפה מתקנת שתוכיח לכלל הקהילה שהקשר הטוב עם ישראל משתלם.

על כל אלה מציין דיין כי "אנחנו צריכים לברך כל יום 'הגומל' על כך שלא התפתינו להסכם עם סוריה בתיווכו של ארדואן...".

באשר לנסיעתו של ראש הממשלה לסין אומר דיין כי יותר משהיא מוכיחה שאין כוונת נתניהו למלחמה בצפון יש להבין שביטול נסיעה שכזו היה אכן יכול לייצר תחושה של הסלמה באזור וכוננות של ממש.

בהמשך דבריו התייחס דיין למציאות הביטחונית המתערערת בשטחי יהודה ושומרון. לדבריו אין מדבור באינתיפאדה אלא בהתרופפות הנמשכת כמה חודשים, ובתגובה יש להפעיל כוח רב יותר ונחרצות רבה יותר. "לא הייתי בעבר חסיד של הריסת בתים, אבל אם דברים אחרים לא עוזרים נצטרך לחזור לכך", הוא אומר ומציין כי מדיניות שכזו משדרת תפיסה ברורה של שכר ועונש כפי שמתרחש בגבול הצפון.

דיין סובר כי אל לה לישראל לחשוש מתגובה ערבית תקיפה לפעולות מסוג זה שכן משמעות חשש שכזה היא אבדן ההרתעה הישראלית. לדבריו מהלכים מסוג זה לא יביאו לפתרון המציאות הביטחונית באבחה אחת, אך פעולה עקבית ושיטתית תוכל לעשות את העבודה

בנוסף רואה דיין בהעלאת יוזמות מדיניות הפחת רוח בתקוות הפלשתיניות למדינה, וכפועל יוצא מגיעה התגברות הטרור. לטעמו יש להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן ובכך להבהיר את מטרותיה של ישראל וראייתה את הירדן כגבולה המזרחי. זאת ללא חשש מתגובה ולחץ בינלאומי.

דיין מספר כי משיחותיו עולה כי היעדר התגובה הישראלית להליכת הרש"פ לאו"ם הוביל לכרסום משמעותי בהרתעה הישראלית.