התקשורת ימנית מדי לטעמו? תלוי מתי. ערד ניר
התקשורת ימנית מדי לטעמו? תלוי מתי. ערד נירפלאש 90

"הרפלקס של התקשורת הישראלית במבצע או לחימה הוא ללבוש מדים. מכיוון שאין ערוצי חדשות בטלוויזיה הישראלית, כמו SKY או CNN, בזמן עימות, התקשורת 'מגויסת' ויש צורך למלא זמן אוויר בלתי מסתיים", כך אמר ד"ר ערד ניר, עורך חדשות החוץ של ערוץ 2, בסמינר "דיפלומטיה ציבורית במבצע 'עמוד ענן'- ממדיה מסורתית למדיה חדשה" שהתקיים באוניברסיטת חיפה.

לדברים השיב לו דני סימן, סמנכ"ל ההסברה במשרד ההסברה והתפוצות, שאמר לערד ניר: "אתה רואה את זה בארה"ב, אנגליה, צרפת, שלא לדבר על העולם הערבי. רק אצלנו יש תחושת התחסדות כזו, גישה של 'אנחנו אנשי העולם הגדול'. וזה לא נכון בעיניי. אנחנו ישראלים ואנחנו הותקפנו".

ניר התייחס לסיקור התקשורת הזרה במבצעים קודמים כדוגמת "עופרת יצוקה" או ה"מרמרה" ואמר כי אם משווים את הסיקור ברשתות הזרות לרשתות הישראליות, אפשר היה לחשוב שמדובר בשני אירועים שונים. "הצופה הישראלי לא ידע מה קורה בצד השני כי הטלוויזיה אצלנו התחברה ב95% מזמנה לצד הישראלי, 'מסכנה' אותו עד כמה שאפשר ומבחינתה שהצד השני יסתדר. כשכבר כן הראנו מעט אמפתיה לצד השני, היה גל תלונות היסטרי מהצופים. זאת אומרת, הציבור בישראל רצה ברובו לראות רק כיוון אחד".

ניר גם התייחס לסיקור התקשורת הזרה במבצע "עמוד ענן" ואמר כי לרוב התקשורת מסקרת רק כשיש הרוגים או הרס שמצטלם היטב. "כשהגיעו הפגזים לתל אביב, זה יצר פיק תקשורתי מבחינת התקשורת העולמית. אבל הם מתעניינים יותר בדוד, פחות בגוליית. והתחלפו היוצרות, היום אנחנו גוליית והאזרחים בצד השני הם דוד."    

סימן, כאמור, הגיב לדבריו של ניר בלהט ואמר כי היכולת של הפלסטינאים לנצל את המסכנות שלהם – לדבריו - זו הבעיה של ישראל בתחום ההסברה. "הם לא דוד בתמונה הזו, הם דוד באיך שהתקשורת מציגה אותם. מהם לא מצפים לסטנדרטים שמצפים ממדינת ישראל משום שהם ערבים, וזו גישה שאני לא מקבל. הם למעלה ממיליארד איש, עם צבאות חזקים, הם לא דוד בתמונה הזו".

סימן גם התנגד לביקורת שהשמיע ניר על כך שהתקשורת בארץ 'עולה על מדים' ואמר כי התקשורת בכל מדינה אחרת בעולם, במקרה בו המדינה מותקפת, מציגה ומבטאת את מה שהציבור חושב.

חנוך מרמרי, עורך "העין השביעית" התייחס גם הוא לנושא במהלך מבצע "עמוד ענן", "הייתה עיתונות מגויסת בקנה מידה שלא ראינו בתקופות קודמות. היו מקרים שהגיעו עד כדי  אבסורד- פרשנים צבאיים נתנו עצות מהיציע איך להניע את הכוחות. קולות ביקורתיים לא מרבים להישמע וזו בעיה".