אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

לישיבת הועדה לביקורת המדינה היום (שלישי)  בעניין דו"ח מבקר המדינה על הדיור הציבורי הגיעו מספר-שיא של חברי כנסת 13 במספר, כמעט מכל סיעות הבית: ש"ס, מרצ, הבית היהודי, חד"ש, העבודה, הליכוד-ביתנו ובל"ד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), מתח ביקורת על משרדי האוצר והשיכון שבגלל מחלוקת ביניהם תקציב של 300 מיליון ₪ אינו מנוצל, ובינתיים ישנם נכים, קשישים ועולים הממתינים כבר שבע שנים לדירה.

נציג מבקר המדינה שמואל גולן  הוסיף כי עד מרס 2008 מכרה המדינה כ-26,000 דירות, ההכנסות ממכירת הדירות הסתכמו בשני מיליארד ש"ח בערך, אך למרות שהכסף יועד דווקא לדיור הציבורי, הרי שלא נוספה אף לא דירה אחת. גולן האשים את האוצר כי הוא השתמש בחלק מהכסף שיועד לבניית דיור ציבורי למשימות אחרות.

יו"ר הוועדה הדגיש כי הכסף המתקבל ממכירת הדירות לא יכול לשמש לשיפוצים בדיור הציבורי, כיון שישנו תקציב ייעודי לשיפוצים. החברות אשר מתוקצבות על ידי המדינה עבור אכלוס ויישום הדיור הציבורי הגיבו לדברים. חברת "חלמיש" נשאלה על אי ניצול תקציבה לרכישת דיור ציבורי, והמבקר שלה טען כי הגיש הצעה לביקורת על החברה אך הדירקטוריון שלה לא אישור אותו. בעקבות היעדרות מנכ"ל החברה מהדיון דרש היו"ר כהן כי הוא יובא לדיו הבא בנושא ואפילו בצו-הבאה.

מנכ"ל חברת עמידר, יעקב ברוש אמר כי כל הכסף המתקבל ממכירת דירות עובר ישר למדינה, אך המדינה מקציבה  לחברה עבור שיפוץ כל דירה כ- 700 ש"ח בלבד. מנכ"ל חברת פרזות, גלעד בר אדון הוסיף כי "פרזות" סירבה להעביר לאוצר 130 מיליון ₪ שהתקבלו  ממכירת דירות, כיוון שהאוצר איננו מקצה סכום לשיפוץ וקניית דירות חדשות לדיור הציבורי. "כיוון שכך – אנו נענשים והאוצר פועל עתה לפירוק החברה", אמר מנכ"ל "פרזות".

צחי דוד ממשרד האוצר השיב כי אין היגיון בהחזקת מנגנון מנהלתי יקר עבור ניהול מספר נמוך של דירות כשל חברת "פרזות", והכסף בחברה נשחק. יו"ר הוועדה חלק על התנהלות האוצר, אשר לדבריו, "מחילים תהליך פירוק במקום לממש את הכספים לצרכים שלהם הוקצבו". כהן קרא לבטל את ההסכם שנחתם בין חברת "פרזות", משרד השיכון ועיריית ירושלים, כיוון שגם בו נעשה שימוש בכסף לצורכי שיפוץ.

הוא אף קרא שלא לפרק את חברת "פרזות" עד אשר ישמשו כל 130 מיליוני הש"ח לבנית או רכישת דירות חדשות. "על האוצר לבוא בידיים נקיות", ציין כהן.

מנהל משרד הבינוי והשיכון, רונן כהן, אמר כי כ- 150 פתרונות דיור נוספים הוכנסו בשנים האחרונות, ונערך הסכם עם החברות המאכלסות אשר מניב כ- 150 מיליון ש"ח לטובת רכישת דיור בשיכון הציבורי. לדבריו, נכה שזכאי לדיור יכנס מידית לדירה, אך ע"י סיוע-בשכר-דירה במקום דיור ציבורי האזרחים ירגישו בטוחים יותר, בכך שהם קובעים את גורלם. משתתפת בוועדה התפרצה לדבריו ואמרה כי תלות בסיוע בשכר דירה זה לא ביטחון, וכי השיכון מגדיל את מעגל העוני והורס בכך עוד אנשים שיהיו תלויים בממשלה ויפחדו מולה.

ח"כ דב חנין (חד"ש) דרש התנצלות מנציג משרד השיכון, על שימושם בכספי הדיור הציבורי למטרות אחרות, והוסיף כי הקורבנות משלמים את המחיר ויש להפסיק פינויים פולשים מבתי הדיור הציבורי עד לבחינת המקרה. ח"כ אילן גילאון (מרצ) האשים כי "משרד השיכון ומדינת ישראל עוברים על החוק במזיד. בכך שאתם לא בונים, אתם עבריינים. משרד השיכון מתנהל בעבריינות- הוא גונב את הכסף לציבור שיועד לבניית דירות חדשות ומשליך אותו במקום אחר- התנחלויות, שמירה לאבטחה במזרח ירושלים ושיפוצים".

הח"כ לשעבר, רן כהן, אשר חוקק את חוק הדיור הציבורי, האשים את משרד האוצר והשיכון בכך שהם מפירים חוק של הכנסת, כיוון שעל פי בג"ץ בכסף שנכנס ממכירת דירות מהדיור הציבורי מותר רק לקנות ולבנות לדיור הציבורי , וקרא להבאתו של ראש הממשלה לתת את הדין על הנושא.נציג משרד ראש הממשלה, יעקב זלצר הודיע כי בקרוב תוקם וועדת שרים לנושא ביקורת המדינה, ולדבריו הדו"ח בעניין הדיור הציבורי זוהה כמקרה קשה, והמשרדים השונים הבטיחו לתקן את הליקויים.יו"ר הוועדה אמנון כהן קרא לסנקציות על המשרדים שלא ייתקנו את הליקויים המופיעים בדו"ח המבקר.

"הממשלה עבריינית ומחפשת תירוצים, איך לא לקיים את חוק הדיור הציבורי", הוסיף.

כהן הדגיש כי נמכרו כ- 30 אלף דירות בדיור ציבורי, והכסף מיועד אך ורק לרכישת דירות חדשות כאלו, דבר שלא התרחש. כהן הבטיח כי הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא, ופנה לראש הממשלה להורות וליישם את חוק הדיור הציבורי שמוקפא כעשור.

"הממשלה חיפשה תירוצים, העיקר לא לקיים את החוק. נמכרו כ30 אלף דירות לציבור, והכסף צריך לבוא חזרה לרכישת דירות- עשו הכל בכסף הזה, חוץ מרכישת דירות", טען כהן.