עיט הערבות בידיו של שמוליק
עיט הערבות בידיו של שמוליקצילום: עידו שקד, רשות הטבע והגנים

בחבל ארץ הגולן ישנה שמורת טבע מיוחדת במינה – שמורת טבע גמלא. השמורה מהווה את ביתם של דורסים רבים וביניהם הנשר המקראי. הנשר מקנן במצוקי הנחלים גמלא ודליות.

חודש אוגוסט הוא זמנם של הגוזלים לקפוץ לראשונה בחייהם מהמצוק ולהפוך ל"פרחונים". בחלק זה של השנה כלוב אקלום הנשרים שבשמורה נפתח ללכידת נשרים במטרה לוודא את בריאותם ולסמנם.

והנה, תחילת חודש מאי, הרחק מעונת הלכידות, במסגרת בדיקה יומיומית של נשרי הכלוב, הופתעו פקחי השמורה, יחד עם נשרי הכלוב עומד לו עיט ערבות יפה ומרשים – כיצד נכנס, הלא חלון הכניסה סגור?! – עובדה, הוא הצליח. כנראה שהיה מאד רעב שכן בכלוב האקלום יש אוכל לנשרים.

שמוליק הרשקוביץ "זקן השבט" לכד בזהירות ומיומנות את העיט וביחד עם אליה מעטוף, אלדד איתן ועידו שקד זכה העיט לבדיקה וטיפול ראשוני לקראת העברתו לבית החולים לחיות בר בספארי.

מבית החולים התקבל עדכון: "את גוף העיט פילח חץ" – 17 ס"מ אורכו!!! כאשר רובו בתוך גוף העיט וחלקו בולט מהאגן – מצב בו העיט יזדקק לעבור ניתוח ארוך ומסובך".

"צוות בית החולים לחיות בר שבספארי ביצע את הניתוח המסובך שערך שלוש שעות, לפי דברי הצוות לעיט היה גם קצת מזל "מילימטר לפה או לשם ואיברים חיוניים היו נפגעים והכול היה מסתיים אחרת – העיט לא היה מגיע לארץ".

את החץ "קיבל" העיט ככול הנראה באפריקה. נחזיק אצבעות ונוצות לעיט המיוחד ושנזכה לראותו מעופף ברקיע.