פרס חינוך למפעילי 'יפתח' ו'מחול'

עמותת 'תימרה' המפעילה את מסגרות 'יפתח' ו'מחול' לנערים ונערות שנפלטו מכל מסגרת חינוכית אחרת זוכה בפרס 'חינוך לערכים'.

שמעון כהן , ד' בסיון תשע"ג

בפתח ה"זולה"
בפתח ה"זולה"
OU



טוען....

עמותת 'תימורה' המפעילה מסגרות לנערים ולנערות שנפלטו ממסגרות חינוכיות אחרות זכתה השבוע בפרס 'חינוך לערכים' של המכללה האקדמית גבעת וושינגטון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אריאל סוקולוב, מנכ"ל העמותה, על הפרס, על העמותה ועל חינוך בכלל.

שני המוסדות המנוהלים בידי 'תימורה' הם  "יפתח" שבישוב אבנת בצפון ים המלח ומסגרת "מחול" לנערות הנמצאת בישוב מחולה שבצפון בקעת הירדן.

העמותה הוקמה בשנת תשס"ב (2002) במגמה לתת מענה חינוכי, סוציאלי וטיפולי לבני נוער בגילאים 15 עד 18 שנפלטו ממסגרות חינוך רגילות ונמצאים במצבי סיכון, ניתוק משפחתי, מצבי ייאוש, שיטוט הכרוך בחשיפה להתמכרויות ועבריינות ועוד.

בראשית דבריו מציין סוקולוב כי המערכת שהקים מתמחה בתפירת חליפות אישיות לכל תלמיד ותלמיד על פי צרכיו, ובכך למעשה סוד הצלחתה. הוא מזכיר כי הנוער המדובר כולל בתוכו כחמישה אחוזים מבני הנוער ילדי הציונות הדתית, בניהן של משפחות המוכרות לכל אחד ואחד משבילי הישוב או מבית הכנסת. נערים אלה עברו לא פעם ממסגרת למסגרת שוב ושוב עד שנואשו מהמסגרות ועבורם המוסדות של 'תימורה' הן מעין מפלט אחרון.

לדבריו אנשי החינוך במסגרות 'תימורה' עושים את שעושים האחרים, אך עם הבנה שליבת העבודה החינוכית היא הקשר שנוצר בין התלמידים לאנשי הצוות. גישה שכזו מובילה לשימוש באפיקי טיפול וקשר שונים ומגוונים כמוסיקה, בעלי חיים, אמנות, צילום ועוד.

גם בחירת המורים למסגרות שכאלה אינה קלה. סוקולוב מציין ואומר כי קיים הבדל מהותי בין אופיו של איש צוות ההופך מחנך לזה שהופך מורה, ולעיתים מחנך המתקשר בצורה נפלאה עם בני הנוער אינו מצליח לגבש את הדרך הלימודית שתאפשר לבן הנוער לפתור בעיה במתמטיקה, ומוך הבנה זו ממוינים ונבחנים בקפידה גם המורים.

ומסתבר שלמערכת נתוני הצלחה מרשימים: כ – 90% מבוגריה מתגייסים לצה"ל ליחידות קרביות ומובחרות וחלקם מגיע לקצונה ופיקוד. הבנות משרתות בשירות לאומי. למעלה מ – 95% חוזרים למשפחה ולקהילת המוצא שלהם. כמחציתם מסיימים עם תעודת בגרות מלאה והיתר צריכים להשלים יחידות מעטות. רבים המשיכו וסיימו לימודי המשך וחלקם הספיקו להקים משפחות עם ילדים.

סוקולוב מספר על קשר מתמשך גם לאחר תקופת הלימודים ואף לאחר המסגרת הצבאית ומסגרת השירות הלאומי שאליהן מגיעים הבוגרים והבוגרות. עם זאת הוא מדגיש כי אין כוונה ליצור מסגרות המשך, מעין בתים חמים עבור הבוגרים, וזאת מתוך אמונה בכלים שהוענקו לנערים ולנערות במסגרת עצמה.