שולי רנד
שולי רנדפלאש 90

שולי רנד חוזר לעשייה קולנועית, שנים רבות לאחר 'אושפיזין' וישמש מורה בבית הספר לקולנוע יהודי תורת החיים.

ראיון עם שגב כהן, מנהל בית הספר על הסיבות שהובילו לחיבור עם שולי, על התוכניות לעתיד ועוד.

לאחרונה פורסם ששולי רנד מצטרף לסגל ההוראה של בית הספר. איך נולד החיבור הזה?

יש אומנים רבים שמזדהים עם הדרך של בית הספר, בעיקר חוזרים בתשובה ששמחים על האפשרות ליצור אומנות ברמה מקצועית גבוהה בלי להתפשר כלל על ההלכה. יובל דיין, נתי רביץ, דני שטג, צבי יחזקאלי ועוד הם חלק מהשמות שמזוהים עם החזון שלנו וחלקם אף מלמדים אצלנו. גם שולי רנד מאד מזוהה איתנו והקשר נוצר לפני כמה חודשים והחלטנו ללכת ביחד יד ביד ולקיים את החזון המשותף בע"ה. שולי איש מקצוע מהשורה הראשונה בעל יכולות רבות ואנו מאד שמחים על שיתוף הפעולה איתו.

איך אתה מסביר את ההזדהות ההולכת וגוברת של אומנים עם החזון שלכם?

במשך זמן רב היו שתי דרכים, או שאתה תורני או שאתה אומן ויוצר. בהרבה מקומות בעולם התורני לא ראו בעין יפה את החיבור ליצירה ולאומנות אשר נתפסו כתחומים חילונים או כבזבוז זמן. מציאות זו אילצה רבים מהציבור התורני לכלוא את הצורך באומנות שהיה טמון בליבם. אמנם אי אפשר לכלוא צורך נשמתי שהקב"ה הטביע באדם וזה פרץ החוצה. בנוסף לכך ישנם מאות אלפים של חוזרים בתשובה שעסקו בעברם בתחומים אלו, ורצו להמשיך לעסוק בהם בצורה נכונה, גם לאחר חזרתם בתשובה ולא מצאו מקום מתאים. בית הספר הוא בין המקומות הבודדים שיש את האיזון הנכון בין הדברים.

על פי האמת אין שום סתירה בין היותך תורני לבין היותך עוסק באומנות וביצירה ובכל קיום העולם הזה. נהפוך הוא, חלק מתפקידי האדם הוא לקיים את העולם גם בצדדיו הגשמיים אלא שצריך לעשות הכל מתוך חיבור להקב"ה ולתורה. זאת הסיבה לענ"ד שרבים מתחברים לחזון של בית ספר שמשלב בצורה מאוזנת את העיסוק באומנות הקולנוע והמשחק, מתוך תורה, וללא שום סתירה ביניהם.

בסרטים המצליחים בעולם אנו רואים שכמעט תמיד יש סיפור אהבה או אלימות קשה וכדומה, נראה שסרט שמצליח ברמה עולמית חייב להכיל את הדברים האלו. במציאות הזו איך אתם רוצים להצליח להגיע לכמה שיותר קהלים?

דווקא בגלל מה שאמרת. פריצות ואלימות למיניהם באים לחפות על עלילה לא טובה. לכן מכניסים תאוות זולות כדי למשוך את הקהל לצפות בסרטים. אנו נמצאים במצב שנמאס לקהל העולמי מהסרטים עם הסיפורים הרגילים שהם ראו במשך עשרות השנים האחרונות. מי שיש לו עין טובה וקורא את השטח נכון מבחין שהאולפנים הגדולים באמת נמצאים בבעיה.

מה שהם עושים היום הוא לשחזר הצלחות ישנות ולעשות סרטי המשך, ולבנות על קהל המעריצים הישן. כל כמה זמן אתה שומע, על עוד סרט המשך שיוצא כגון רוקי 5 או אינדיאנה ג'ונס 4 או הארי פוטר ועוד ועוד. נראה שהציבור מחפש סרטים עם עומק פנימי. סרטים שמדברים על הנושאים יותר גבוהים מאשר פריצות ואלימות. סרטה של רמה בורשטיין למלא את החלל מעיד כאלף עידים על הצימאון שיש לקהל לסיפורים מסגנון אחר. ניסיון העבר שלנו לימד אותנו שאכן כך הם פני הדברים. שני הסרטים האחרונים שבית הספר הוציא זוהר הרקיע וקשר חופשי זוכים לאהדת הקהל מכל המגזרים למרות שהם עוסקים בדילמות ששייכים לכאורה רק לציבורים הדתיים. 

השטח לא כל כך מצביע על הצימאון הגדול הזה שאתה מדבר עליו.

ההפך הוא הנכון. לפני כמה שנים נפתח בית הפקות תורת החיים בסמוך לבית הספר. לפני זמן מה התחלנו לעשות עבודות על פי הזמנה גם לציבור הפתוח, החל מסרטי תדמית ועד לסרטים עלילתיים באורך מלא וב"ה הביקוש הוא פשוט ענק. קשה מאד לעמוד בעומס בו אנו נמצאים. אגב בית ההפקות נועד בין היתר גם לתת עבודה לבוגרים המצטיינים שבסיום לימודם יכולים להצטרף לצוותים של בית ההפקות בע"ה.

אנו מקבלים פניות מיזמים שזיהו את הפוטנציאל הגדול שיש בסרטים עם התוכן שהזכרנו למעלה ורוצים שנפיק להם אותם. גם התגובות החמות שקיבלנו על הסרטים זוהר הרקיע וקשר חופשי מלמדות אותנו על הצימאון הגדול שיש. ערוצים דתיים נוספים נפתחים ועולים לכבלים. אפילו ערוץ 1 וערוץ 2 ועוד מוציאים מכרזים על הפקת סרטים עם תוכן יהודי. רק לאחרונה נפגשנו עם מפיקה/בימאית מחו"ל שטסה במיוחד לארץ להפגש עם צוות בית ההפקות למטרת עשיית סרט יהודי שהתחלנו להפיק אותו בע"ה. יש לך צימאון יותר גדול מזה. 

מה התוכניות לעתיד?

פתחנו מסלול קולנוע וטלוויזיה מלא בו לומדים 3 ימים בשבוע ואפשר לשלבו עם לימודים לקבלת תואר אקדמי (בנתיים רק לגברים ובקרוב נדע האם גם לנשים). זאת בנוסף למסלול קולנוע וטלוויזיה רגיל, מסלול משחק ומסלול תסריטאות שכבר קיימים. נקווה שתיהיה הצלחה למסלול החדש בע"ה. בנוסף לכך, בעקבות הביקוש הגדול שאנו מרגישים בבית ההפקות יש תוכנית להגדיל אותו יותר ולתת מענה יותר רחב בע"ה.

אנו מזמינים את כולם ליום פתוח שיתקיים בע"ה ביום ראשון י' סיון (19.5 למניינם). ביום הפתוח ישתתף שולי רנד וינתנו הסברים על כל המסלולים השונים ועוד. ההרשמה מראש מלבד דרך הקישור הבא: http://kolnoath.co.il/