ארבה
ארבהצילום: פלאש 90

נציג ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), קית קרוסמן, ביקר בסוף השבוע האחרון בנגב בעקבות מכת הארבה.

בעקבות הסיור בשטח, קרוסמן, אשר עובד ביחידה ללוחמה בארבה של ה-FAO , גורס כי הארבה בנגב נמצא ברובו "בשלב 4". המשמעות של שלב זה היא שלדידו ייקח עוד כשבועיים עד שיתחיל לעוף.

עוד טוען קרוסמן כי בשלב התעופה הראשונית, הארבה מסוכן מאוד כיוון שהוא אוכל כמות גדולה של מזון בכדי לאזור כוח לקראת התעופה שלו חזרה לסודן. קרוסמן התרשם מאוד מאופן וקצב העבודה של משרד החקלאות ושיבח את המשרד על מלחמתו העיקשת.

שר החקלאות, יאיר שמיר, אמר כי "אין תקדים לאירוע בסדר גודל כזה במדינת ישראל. שיתוף הפעולה עם הארגונים הבינלאומיים הוא חיוני להצלחת התמודדות עם הארבה, מעבר לריכוז מאמצי ההדברה בלהקות הקיימות ובניית מאגר הנתונים לטובת האירועים העתידיים".

במשרד החקלאות מציינים כי בשטח נראה שיש פחות נחילים לעומת השבוע הקודם, וכי הנחילים יותר ממוקדים ופחות מפוזרים בשטח. בגבול מצרים ישנה תנועה דו-סטרית משני עברי הגבול של נחילים מישראל למצרים וממצרים לישראל. כל נחיל שנכנס לתוך ישראל מרוסס על ידי צוותי משרד החקלאות, בדרך כלל קרקעית, ועל פי הצורך גם מופעל ריסוס מהאוויר.

משרד החקלאות ממשיך לנטר את השטחים ולרסס מהקרקע ומהאוויר על בסיס יומי מסביב לשעון.

כזכור, בשבוע שעבר פתח משרד החקלאות בחדר המצב בשטח קו לציבור לדיווח את בקיעה של ארבה באזור מגוריהם או לחלופין על התרוממות נחילים אל האוויר, שצפויה להתחיל בימים הקרובים. הקו יפעל בין השעות 8:00 בבוקר ל- 19:00 בערב, בטלפון מס': 08-9920981.

חדר המצב, בנוסף להתנהלות בשטח עצמו, מרכז פעילות, וכן מתאם בין כלל הגורמים לרבות אנשי משרד הביטחון, החקלאים ונציגי המועצות האזוריות.

במשרד החקלאות מעריכים כי למרות שעד כה הנזקים לחקלאות הם מינוריים, כיוון שמדובר במתקפה מתמשכת עלולים להיגרם נזקים בעתיד,  לנוכח התחזיות על חדירת להקות ארבה חדשות ממצרים. בשלב זה לא ברור כמה זמן ימשך ולא ניתן להעריך את היקף הנזקים העתידיים.