אבנים
אבניםצילום: פלאש 90

אם נדמה היה שאירועי יידוי אבנים אופייניים לכבישי יהודה ושומרון בלבד, מתברר שהתופעה אינה מכירה בקווים ירוקים ובגבולות ישנים כאלה ואחרים.

ביומן ערוץ 7 סיפר יוסי פרבר, תושב נצרת עילית, על מתקפת אבנים שספג בחג השבועות האחרון.

כמי ששירת בבסיס צבאי סמוך מארגן פרבר בתיאום עם המפקדים הרלוונטיים לכך פעילות רוחנית בחגים, ולשם כך הוא מגיע מביתו לבסיס המדובר, דרך של כשעה הליכה שאותה עשה בחג השבועות האחרון בחברתם של עוד שישה בחורים צעירים.

מספר פרבר על הצעידה שאותה עשו הוא והצעירים על המדרכה במקביל לכביש המקשר בין נצרת עילית לעיר מגדל העמק, כביש העובר דרך נצרת ויפיע. "בדרכנו לבסיס, צומת אחת לפני צומת משרד הבריאות בנצרת, הבחינו בנו מעבר לכביש כמה עשרות צעירים כבני 16-17 שיצאו באותה שעה מבית הספר. כשהבחינו בנו הם ניסו לחצות את הכביש לעברנו, כאשר היה ברור ונראה שרצונם לפגוע בנו, אך כיון שבשני הכבישים היו כלי רכב בנסיעה מהירה, הם לא הצליחו לעבור את הכביש".

משהגיעה הקבוצה לנקודה המקבילה במדרכה שמעבר לכביש החלו ביידוי אבנים מאסיבי לעבר פרבר והצעירים. אבן אחת פגעה באחד הבחורים ברגלו. היה מי שהציע להגיב ולהשיב לתוקפים אך פרבר הורה לבחורים להזדרז ולא להגיב, "מתוך מחשבה שבכביש זה רוב העוברים הינם ערבים תושבי האזור, ואם נגיב יתכן שנגרור את עצמנו לאירוע קשה עוד יותר".

מוסיף פרבר ומספר כי במהלך האירוע כולו של יידוי האבנים והנסיגה המהירה שלהם מהמקום עברו נהגים ערבים ברכביהם, צפרו, ירקו, קיללו וגידפו אותם. עוד הוא מוסיף ומציין כי גם בשנה שעברה זכו הצועדים לכיוון הבסיס למתקפה, גם אם במינון נמוך יותר כאשר הושלך לעברם בקבוק.

בעקבות האירוע שהתרחש בשנה שעברה הכין פרבר את הצעירים לאפשרות בה יותקפו והורה להם להבליג מחשש לתגבורת ערבית שתגיע למקום.

בדבריו מציין פרבר את תחושת ההשפלה שליוותה אותו ואת הצעירים הנמלטים בריצה קלה מהמקום, כתיאורו. "זו תחושה מאוד מבזה", הוא אומר ומציין כי כאשר הגיע לתחנת המשטרה במוצאי השבת ניסה החוקר להסביר לו כי מדובר ב"יום הנכבה" שככל הנראה הוביל להלהטת הרוחות, ולאחר שהוא עצמו דרש פעילות משמעותית נגד הפורעים אמר לו החוקר 'אני בעד שכל אדם יוכל ללכת במדינה הזו, איפה שהוא רוצה, בלי חשש'.

הבוקר כשבירר מה עלה בגורל התלונה נאמר לו בתחנת המשטרה כי היום יוחלט איזה חוקר יחקור את הפרשה. כששאל אם האירוע אינו חמור דיו כדי שיזכה לטיפול מיידי לא זכה למענה מספק.