די לניצול.
די לניצול.צילום: פלאש 90

הועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום בדו"ח מבקר המדינה על עובדים זרים לסיעוד.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי "לוקח יותר מדי זמן עד שמגיע העובד הסיעודי לקשיש הזכאי. העובד עוזב למקומות נוחים יותר והקשיש נותר ללא מענה - ובוודאי שלא מהיר. צריך בראש ובראשונה לדאוג לקשישים, לנוחותם ולשירות מהיר, נוח ויעיל עבורם".

כהן קרא לשפר את זכויות העובדים הזרים, אך להגדיר להם מראש מה העבודה אליה הם נדרשים והיכן ואצל מי היא תתבצע. אם יפרו תנאים אלו, או יינטשו את הקשישים לעבודה מכניסה יותר או לשכונה נוחה יותר – הם יוחזרו לארץ מוצאם. לדבריו, "לא העובד הזר – אלא הקשיש הסיעודי הוא שצריך להיות בראש מעייניה של המערכת".

כהן אף דרש מנציגי משרד הפנים לאפשר הגשת בקשה לעובד-זר בכל 30 לשכות מרשם-האוכלוסין בארץ, ולא רק בארבעה מוקדים – כנהוג כיום. אמנון בן עמי, מנהל רשות האוכלוסין הבטיח לשקול צעד זה, ואילו כהן סיכם כי הוא ממתין לתשובה חיובית בתוך כשבועיים.

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא אמר כי "ליושב-ראש הוועדה יש ניסיון רב, והוא בוחר במלקטת נושאים חשובים לדיון. נושא זה אסור שירד מסדר יומנו כי יש זכות להזדקן בכבוד. דרום תל אביב הפכה לבנגלדש, והבעיה מצריכה פתרון רב-מערכתי".

שמואל גולן, המשנה למנכ"ל משרד המבקר הוסיף כי ברשות האוכלוסין גובשה שיטת פעולה חדשה, שבה החברות הפרטיות הם אחראיות להבאת העובדים הזרים ושיבוצם. לדבריו,  בשנת 2008 היו 57 אלף עובדים זרים, שמתוכם 10 אלפים לא היו מועסקים – ולמרות זאת המשיכו להגיע עובדים חדשים.

מנכ"ל רשות האוכלוסין, אמנון בן עמי ציין כי כיום קיימים  56 אלף היתרי-עבודה, 45 אלף עובדים חוקיים וכ- 11 אלף לא-חוקיים. מתוך כ- 160 אלף שוהים בלתי חוקיים, כ 14 אלף הם עובדים זרים שאינם חוקיים. בן עמי הוסיף שדמי-התיווך הנגבים מהעובד "הם עוולה אדירה, שגורמת לו לנטוש את הסיעוד - לעבודה מכניסה יותר ושהיה ארוכה יותר, גם אם לא-חוקית. אנחנו מגבשים הסכמים עם מדינות שימנעו את דמי התיווך".

לדברי משה נקש, מנהל אגף הסיעוד ברשות הרי שתשובה לזכאי-לסיעוד מוענקת בדרך כלל בתוך כשבוע, וכן קיים מאגר ממוחשב שכ 150 עובדים משובצים בו מחדש מדי שבוע. יו"ר הוועדה תקף את משרד הכלכלה, על שהוא נמנע מהכנת חוזה אחיד לכל העובדים הזרים, למרות שהמבקר התריע על-כך כבר לפני כשלוש שנים. לדברי נציג המשרד סיכום עבודתה של וועדה בנושא יוגש לשר בנט בעוד כחודש.

בסיכום הדיון קבע כהן כי "חובתה של מדינת ישראל לתת לתושביה להזדקן בכבוד וטוב עשתה המדינה שהחליטה להביא עובדים זרים למטרות סיעוד. יש למצוא נוסחה מתאימה ולדאוג לכך שמי שמוגדר כסעודי יקבל מענה ראוי בהתאמה מקסימלית לצרכיו". הוועדה ביקשה ממנהל רשות האוכלוסין לדווח לה בחודש הקרוב, על מספרם של העובדים הזרים שנמצאת בארץ ללא-רישיון וכן לאכוף את יציאתם מן הארץ על מנת שיוכלו להביא עובדים זרים במקומם. הוועדה תפנה לשר הכלכלה ותיידע אותו על כך שצוות במשרדו, בראשות מיכל צוק אמור להניח על שולחנו בקרוב מסקנות עליהן עמל במשך תקופה ארוכה לגבי נוסח הסכם אחיד לחברות המעסיקות עובדים זרים, והוא מתבקש לזרז את קבלת ההחלטה בנושא.

הוועדה גם פנתה לשר הרווחה, בבקשה לעשות עבודת מטה באשר לפיקוח על עבודת העובדים הזרים, תקיים ישיבה נוספת בנושא בהשתתפות מנכ"ל הביטוח הלאומי, וישיבת-מעקב בעוד כחודש, אליה יוזמנו שר הכלכלה, שר הרווחה והשר לאזרחים ותיקים.