משה בוגי יעלון
משה בוגי יעלוןצילום: פלאש 90

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ביקר היום בשייטת 13 ושיבח את חיל הים, "אני מסיים ביקור בחיל הים לעמוד על היכולות של החיל שהן בהחלט מרשימות. זהו חיל שהרגיל אותנו בשנים האחרונות שהים שקט ובטוח וזה לא מובן מאליו. יש מי שזוכרים ימים של טרור שהגיע דרך הים. אירועים אחרים, איומים אחרים דרך הים. חיל הים מצליח לשמור על הים שקט גם מול רצועות עזה וגם מול הזירה הצפונית , גם פה בים התיכון וגם בים סוף. אכן יכולות מרשימות שבאתי  לעמוד עליהן מקרוב ולראות מה נכון עוד לעשות בבניין הכוח. וגם להגיד ישר כוח למפקדים וללוחמים של החיל".

על הירי מסוריה לכיוון ישראל אמר שר הביטחון, "קודם כל, המדיניות שלנו ברורה: איננו מתערבים באשר לנעשה בסוריה, ואיננו מתערבים כמובן במלחמת האזרחים. באשר למצב ברמת הגולן, איננו מאפשרים ולא נאפשר זליגה של אש לשטחנו. הלילה הושמדה המטרה של צבא סוריה בעקבות ירי כזה שזלג לשטחנו ברמת הגולן".

השר יעלון התייחס גם לוועדה שחקרה את מותו או פרשת מותו של מוחמד א-דורה ואמר כי "אירוע מוחמד א-דורה הוא אירוע משמעותי מכיוון שהוא הסתבר לנו כעלילת דם. הוא משמעותי משום שלמשל המחבל בטולוז ציין שמה שהניע אותו לפעול ולרצוח יהודים בטולוז הוא פרשת מוחמד א-דורה".

"אנחנו לאורך זמן התקשינו להגיע  לחקר האמת, ולאחרונה הצלחנו לשים יד על החומר הגולמי שעמד גם לרשות הטלוויזיה הצרפתית. אותו חומר שכאשר CNN  ראו אותו בזמנו, החליטו לא לשדר אותו. כשראינו שהחומר הגולמי מראה שבאותה נקודה בצומת נצרים למעשה מוחמד א-דורה לא נהרג, החלטנו לפתוח את החקירה מחדש ולבחון את הכול", הסביר השר.

לדבריו, "היו לנו ספקות כבר מלכתחילה, אבל החומר הזה אפשר לנו להגיע למסקנה שמוחמד א-דורה לא נהרג באירוע המצולם. קל וחומר, בוודאי האש שנורתה שם לא הגיעה מכיוון העמדה ישראלית והיה חשוב לנו להוציא את האמת ברגע שהגענו לזה. העניין  הזה שלא פנינו לצרפתים, אני אישית פניתי לשגריר הצרפתי בבקשה שתחנת 'פראנס דה'  תשתף פעולה בחקירה. הם החליטו לא לשתף פעולה בחקירה אבל הגענו לחומר בכוחות עצמנו ולכן היה חשוב לנו להוציא את האמת לאור".

על השמועות כי הנחה את ניצן אלון שלא להיפגש עם ראשי ראשיות ביהודה ושומרון אמר השר, "לא, זה לא נכון. אלוף פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, פוגש את ראשי הרשויות כבשגרה. היה ניסיון להביא לאיזשהו אירוע בוועדת חוץ וביטחון, שבו ניצן אלון יתעמת עם ראשי ההתיישבות. חשבתי שזה לא נכון והחליטה הוועדה על פי הצעתי לשמוע את ראשי הרשויות שזה בסדר וחשוב, ולשמוע בנפרד את אלוף הפיקוד לגבי העשייה הצבאית בדלתיים סגורות. זה מה שאמור לקרות מחר".

שר הביטחון התייחס גם לקיצוץ בתקציב, "קיצוץ התקציב הוא אתגר, אך היה לי ברור מלכתחילה שנוכח הגירעון בתקציב, גם תקציב הביטחון צריך לשאת בנטל, כי אם לא - יותר מהנטל ייפול על האזרחים".

עוד ציין, "ביקשתי שהדיון לגבי תקציב הביטחון  לא יהיה רק לגבי השנים הקשות כפי שהן מסתמנות 2013-14, אלא להסתכל על זה בראייה רב-שנתית. ואם אכן יינתן מענה לבור התקציבי בשנים הבאות, 2015-2018, אנחנו נדע להתמודד עם זה, נצמצם פעילות בשנה וחצי הקרובות אבל לא נפגע בפרויקטים של התעצמות. תרומתו של צה"ל היא ערובה לביטחונה של ישראל ונבנה תוכנית שלא תפגע בביטחון המדינה".