מיסוי על העשירים. שפיר
מיסוי על העשירים. שפירפלאש 90

ח"כ סתיו שפיר (עבודה) הניחה הבוקר על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה, שמטרתה העלאת שיעור המס המוטל על חברות עשירות, שרווחיהן עולים על שלושה מליון ש"ח בשנה. לפי ההצעה, על חברות אלו יוטל מס בשיעור 35% - ולא 25% כפי שקיים כיום או 26.5% כפי שמתכנן האוצר.

"מונחת בפנינו הזדמנות לשנות את פני המשק", אמרה שפיר. "לצד העבודה בועדת הכספים על חוק הריכוזיות שנועד לטפל בבעיית הפירמידות, יש לשנות את מיסוי החברות בישראל כך שיהיה הוגן ופרוגרסיבי יותר. כפי שמס ההכנה על יחידים נקבע בהתאם לגובה ההכנסה, כך צריך לעשות גם במס החברות. זו הדרך הצודקת ביותר להקל על מעמד הביניים ולעודד צמיחה של עסקים קטנים".

על פי הצעת שפיר יוטל המיסוי רק על חברות שמרבית רווחיהן הופקו ממכירת מוצרים או שירותים בישראל, כמו הבנקים, חברות הביטוח, המזון, התקשורת והדלק, יבואני הרכב וחברות המפיקות את רווחיהן ממשאבי טבע. "הטענה הקבועה נגד העלאת מס החברות היא החשש מבריחת תאגידים מישראל למדינות אחרות, שבהן שיעור המס נמוך יותר," הסבירה. "החברות שיכללו בהצעת החוק מפיקות את רווחיהן בישראל, ולכן טענה זו אינה תקפה לגביהן".

עם זאת מוסיפה שפיר ומציינת כי המס לא יחול על חברות כמו טבע, או אינטל, שמשקיעות במרכזי פיתוח וייצור בארץ, אך עלולות לעזוב למדינות אחרות באם יוטל עליהן שיעור מס גבוה יותר.

"הטלת מסים על החברות הגדולות שמפיקות את רווחיהן בישראל היא גם הוגנת יותר", המשיכה שפיר. "מוצדק כי חברות עשירות אלו, שמרוויחות מהציבור הישראלי וממשאביו, ישאו בחלק גדול יותר מהנטל ויתרמו למאמץ הלאומי לייצוב הכלכלה. הצעת החוק צפויה להגביר משמעותית את הכנסות המדינה ממסים, ובכך למתן את גזירות האוצר כלפי מעמד הביניים והשכבות החלשות".

מלשכתה של שפיר נמסר כי מס החברות הנהוג כיום במדינות מפותחות רבות בעולם גבוה מבישראל - בארצות הברית וביפן הוא עומד על כ-40%, בצרפת על 33% ובגרמניה על 30%, בהשוואה ל-25% בלבד בארץ.