פגיעה בבריאות. ליצמן
פגיעה בבריאות. ליצמןפלאש 90
חברי הכנסת החרדים זועמים נוכח המלצות ועדת פרי לשוויון בנטל שיובאו לאישור בישיבת הממשלה הקרובה.

"הצעת חוק הגיוס מנותקת מהמציאות ולא תצא לפועל כמובן", אמר ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), "כל מי שמדבר על הגבלת לומדי תורה, קביעת יעד לעילויים ומכסות, מגלה בורות בתחום הרגיש והמורכב כל כך וגם התנשאות ופטרונות", הבהיר.

ליצמן טען עוד כי ערך לימוד התורה אינו זקוק להוכחה או לאישור מאף גורם, כלשונו, "בכל הדורות שמרנו על לומדי התורה וגם היום לא יהיה מצב בו אדם שירצה ללמוד תורה בישראל ימצא עצמו בכלא או בקנסות. הנציגות החרדית לא נטלה חלק בדיוני ועדת פרי, בשל המגמה הברורה של ממשלת לפיד-בנט בראשות נתניהו, לפגוע בלומדי התורה, להצר צעדיהם של ציבור ענק ומרכזי שומרי מצוות, במסווה לדאגה לשוויון בנטל".

גם ח"כ מנחם מוזס הביע את מחאתו והבטיח כי כל אדם שירצה להמשיך ללמוד תורה, יוכל לעשות זאת. "לא יהיה מצב בו לומד תורה ימצא עצמו בכלא או מאוים בדרך זו או אחרת. לא יהלכו עלינו אימים עם כפיית חקיקה ועם סנקציות דרקוניות. זה לא אפקטיבי וחסר סיכוי. כך היה תמיד, ובעזרת השם, כך יהיה גם הלאה. זו הצעת חוק שנולדה מבורות מוחלטת וחוסר הבנה של המגזר החרדי ומשנאת דת וכל מטרתה עקירת ערכי היהדות והדת. נאמנים אנו לדבריהם של גדולי ישראל והם אשר יורונו כיצד לפעול".

רפורמת הגיוס החדשה כוללת תיקוני חקיקה לחוק שירות ביטחון, חוק שירות אזרחי חדש והחלטת ממשלה נלווית להשלמת החקיקה, לקראת הצבעת השרים על סעיפיה ביום ראשון הקרוב. רפורמת הגיוס באה להחליף את חוק טל שפקע בעקבות החלטת בג"צ באוגוסט האחרון, וקובעת תהליך חברתי מדורג וכלשון הוועדה "בסופו כל אזרח ישראלי ישרת את המדינה על פי התנאים שנקבעו בחוק שירות ביטחון".

לאחר הגשת הדו"ח אמר השר פרי כי "מדובר בתיקון היסטורי לחוק שירות ביטחון, אשר קובע- כולם נושאים בנטל... כולי תקווה כי נצא לדרך חדשה, אשר תשנה את המציאות כבר החל מחודש אוגוסט הקרוב".

עיקרי החוקים וההחלטות, קובעים כללים חודשים לשותפות בנטל, על ידי הגדרת גיוס תלמידי הישיבות בחוק שירות הביטחון (ולא בהוראת שעה) ובכך את החלת חובת שירות המדינה גם על החברה החרדית, וזאת תוך כדי מתן ביטוי חוקי לערך לימוד התורה.

בנוסף, החוק מקצר את שירות הגברים בצה"ל ל-32 חודשים, מאריך את שירות הנשים בצה"ל ל-28 חודשים ומגביר משמעותית את השוויון בנטל שירות המדינה. רפורמת הגיוס תכלול הגדרת יעדי גיוס, תמריצים חיוביים ושליליים החל מאוגוסט 2013, והחלת הסנקציות הקבועות בחוק שירות ביטחון על המפרים את החוק על ידי השתמטות מצה"ל, או על ידי השתמטות מלימודי תורה בתקופת דחיית השירות.

בנושא היציאה לשוק העבודה, באמצעות תכנית לשילוב החרדים בשוק העבודה, החוק יאפשר לעשרות אלפי חרדים להיות חלק פעיל ויצרני בכוח העבודה בישראל, דבר אשר יכול לתרום תרומה משמעותית לכלכלה ולמשק הישראלי.

ח"כ מאיר פרוש תקף גם הוא את הרפורמה ואמר כי "מי שחושב שעל-ידי סנקציות כאלה או אחרות ניתן לכפות גיוס על לומדי תורה - שוכח שהעם היהודי עמד בגאון לשמור על המסורת לאורך כל ההיסטוריה. גם מול ניסיונות קשים הוא עמד בגבורה. עם ישראל היהודי, שממשיך במסורת מעל שלושת אלפים שנה, מאז הר סיני, מאמין בקיומנו בזכות לימוד התורה והמצוות".

עוד הוסיף פרוש, "מפליא אותי מאוד מדוע איני מקבל מסקנות של ועדות שרים, אשר דנים מה הם הגורמים לכך שמידי יום אנו שומעים על רצח, גניבות, פשע ועוד... מה שיהודי חרדי מתבייש להעלות על דל שפתיו, והאם אין צורך לשנות באופן בסיסי את החינוך שניתן בבתי הספר הממלכתיים".

"יידע כל מי שיש לו יד בחוק האומלל, אשר ניסיונו לרסק את עולם התורה, שעתיד קיומנו כאן בארץ נמצא בסכנה. אני קורא לרבני הבית היהודי, עוד לא מאוחר, אל תתנו את ידיכם לפגיעה קשה בעולם התורה ובישיבות הקדושות שהם נשמת האומה היהודית", אמר.