חרדים חייל
חרדים חיילצילום: פלאש 90

המלצות ועדת פרי לגיוס בני הישיבות, המאיימות בקיצוץ תקציבי הישיבות, הביאה את הביטאונים החרדיים לצאת למתקפה חסרת תקדים על הממשלה.

היומון החסידי 'המבשר' תוקף בכותרתו הראשית היום את מסקנות הוועדה במילים "זעזוע ושאט נפש ביהדות החרדית נוכח כוונות הזדון לפגוע בישיבות הקדושות וצמצום לומדי התורה בארץ הקודש".

הסופר שלמה דב הרשקוביץ לא חסך במילים קשות במאמר דעה שהעלה ובו נאמר כי "לבחורי הישיבות ולאברכי הכוללים יש סדר יום משלהם והם אינם נבהלים ממסקנות הוועדה. מבחינתנו הם יכולים להוריד את הירח. ללומדי התורה אין שום כוונה לסגור את הגמרא". 

כמו כן תוקף העיתון את הנהגת 'הבית היהודי' בחריפות. "מפלגת הבית היהודי תיזכר לדיראון עולם כשותפה מלאה למזימה הנפשעת". גם שאר הביטאונים החרדיים, יתד נאמן, המודיע והפלס יצאו בכותרות דומות, מה שמצביע על הלחץ העצום בו שרוי בימים אלה הציבור החרדי. 

רפורמת הגיוס החדשה, כפי שהוצגה אתמול, כוללת תיקוני חקיקה לחוק שירות ביטחון, חוק שירות אזרחי חדש והחלטת ממשלה נלווית להשלמת החקיקה, לקראת הצבעת השרים על סעיפיה ביום ראשון הקרוב.

רפורמת הגיוס באה להחליף את חוק טל שפקע בעקבות החלטת בג"צ באוגוסט האחרון, וקובעת תהליך חברתי מדורג וכלשון הוועדה "בסופו כל אזרח ישראלי ישרת את המדינה על פי התנאים שנקבעו בחוק שירות ביטחון".

לאחר הגשת הדו"ח אמר השר פרי כי "מדובר בתיקון היסטורי לחוק שירות ביטחון, אשר קובע- כולם נושאים בנטל. אחרי יותר מחודשיים של עבודה אינטנסיבית ויסודית, אשר נעשתה מתוך תחושת שליחות אמיתית של כל אחת ואחד מששת השרים ובבחינת כלל הרגישויות החברתיות הייחודיות של החברה החרדית, ביום ראשון תתכנס הוועדה לאשר את תיקוני החקיקה הנדרשים וכולי תקווה כי נצא לדרך חדשה, אשר תשנה את המציאות כבר החל מחודש אוגוסט הקרוב".

עיקרי החוקים וההחלטות, קובעים כללים חודשים לשותפות בנטל, על ידי הגדרת גיוס תלמידי הישיבות בחוק שירות הביטחון (ולא בהוראת שעה) ובכך את החלת חובת שירות המדינה גם על החברה החרדית, וזאת תוך כדי מתן ביטוי חוקי לערך לימוד התורה.

בנוסף, החוק מקצר את שירות הגברים בצה"ל ל-32 חודשים, מאריך את שירות הנשים בצה"ל ל-28 חודשים ומגביר משמעותית את השוויון בנטל שירות המדינה.

רפורמת הגיוס תכלול הגדרת יעדי גיוס, תמריצים חיוביים ושליליים החל מאוגוסט 2013, והחלת הסנקציות הקבועות בחוק שירות ביטחון על המפרים את החוק על ידי השתמטות מצה"ל, או על ידי השתמטות מלימודי תורה בתקופת דחיית השירות.

לנושא היציאה לשוק העבודה, באמצעות תכנית לשילוב החרדים בשוק העבודה, החוק יאפשר לעשרות אלפי חרדים להיות חלק פעיל ויצרני בכוח העבודה בישראל, דבר אשר יכול לתרום תרומה משמעותית לכלכלה ולמשק הישראלי.