ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: פלאש 90

ח"כ ראובן ריבלין השתתף הערב (ראשון) בטקס האזכרה לחללי אלטלנה.

במהלך נאומו אמר ריבלין כי "בגין נקרע בתוכו. למרות הלחצים עליו מצד אנשיו להשיב מלחמה, הוא נקט בצעד שמעטים המנהיגים שיכולים לעשות אותו. הוא עמד מול אנשיו שלו, ואמר: לא תהיה מלחמת אחים".

ריבלין הוסיף כי "היום בגין היה נחשב רך ומתון מידי, ואפילו לא רלוונטי. מי שהאמין בתמימותו שיש שופטים בירושלים, שיש כנסת בירושלים, שצריך חוקה לישראל, ושיש צורך להגן על המיעוט ועל זכותו להשמיע את דעותיו ואת מחאתו – היה נתפס היום כגלותי מדי".

"אבל בגין הבין שאם חלילה תהיה מלחמת אחים יקיץ הקץ על כולנו; זו תהיה סופה של מדינת ישראל. מתוך תודעת אלטלנה קידש בגין את הפרלמנטריזם הישראלי, וראה בדמוקרטיה הפרלמנטרית את שיטת המשטר ההולמת עבור הישראלים".

"מתוך מראה לועו של התותח הארור, הוא הטיף לכך שרק דמוקרטיה פרלמנטרית תבטיח ייצוג מיטבי ומקסימלי עבור העם בישראל על מגזריו, על פלגיו, על השונות והפערים שבו. רק דמוקרטיה פרלמנטרית תאפשר לקבוצות המיעוט בישראל להשמיע את דברם".

על רקע הצעת חוק המשילות, הוסיף ריבלין כי "בגין לא חלם להעלות דרמטית את אחוז החסימה ודאי שלא לצמצם את השיח הפרלמנטרי שהיה כה חשוב בעיניו. עבורו, אם לא באות כל הדעות לידי ביטוי מעל בימת הכנסת – מהי אם כן דמוקרטיה? לשם מה כנסת? ואם אין דמוקרטיה- כיצד תוכל להתקיים כאן מדינה יהודית לאורך זמן?".

"לאורך כל חייו הפוליטיים, גם כראש ממשלה, גם כשהדבר לא עלה בקנה אחד עם הנוחות הציבורית והפוליטית שלו, ראה בגין בכנסת את הזירה המרכזית של הוויכוח, ומעולם, לא העז להעלות על דל מחשבתו להגביל ולשתק אותה".

ריבלין סיים, "בעיניי, הקריאה 'לא עוד מלחמת אחים' הייתה ההכרזה על הקמת מדינת ישראל של מנחם בגין, בכך שכפף עצמו לחוקיה, גם במחיר חירותו וחרות רבים ממפקדיו. זוהי מורשת אלטלנה, מורשת רלוונטית ואקטואלית המחייבת אותנו היום כבכל יום".