עישון סיגריה
עישון סיגריהפלאש 90

לקראת היום הבינלאומי ללא עישון: ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום דיון מיוחד, במהלכו הוצג לראשונה דו"ח שרת הבריאות על העישון בישראל לשנת 2012.

על פי הדו"ח שיעור המעשנים בקרב בני 21 ומעלה באוכלוסייה בישראל הוא 20.6%. 27.2% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו- 14.5% מכלל הנשים בישראל מעשנות.

יש הבדל גם בין המגזרים, שיעור העישון באוכלוסייה היהודית הוא 19.8% ובאוכלוסייה הערבית 24.9%. גברים ערבים מעשנים כמעט פי 2 יותר מגברים יהודים (כ-44% לעומת 24%), בעוד שנשים ערביות מעשנות פי 2 פחות מנשים יהודיות (כ-7% לעומת 16%).

בכמות העישון בקרב קבוצת המעשנים חלה ירידה של מעל חפיסת סיגריות ליום.

מתי מתחילים לעשן? גברים יהודים המתחילים לעשן בגיל 17.9, נשים יהודיות 20, גברים ערבים 19.2, נשים ערביות 25.2

מהדוח עולה כי שיעור הגברים המעשנים ירד אל מתחת לממוצע ה-OECD: ממוצע המדינות המפותחות עומד על 25.9 אחוז ובישראל 24.9 אחוז. שיעור הנשים המעשנות- 12 אחוז נמוך בהרבה ממוצע ה-OECD- 16.7 אחוז.

בנוסף על פי הדו"ח ככל שעולה המיסוי על מוצרים, עוברים לעשן מצורים זולים יותר.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה בדיון כי "התמותה בישראל מעישון מגיעה לכ-9,000 מקרים בשנה וכאלף אחרים מתים עקב חשיפה לעישון כפוי. הדו"ח מצביע על שיפור בכל הפרמטרים ובכל המגזרים, אבל עדיין יש לנו בעיה ועדיין המון מעשנים. הרשויות לא עושות די כדי לאכוף את החוקים. על כל מעשן יש שמונה או תשעה אנשים שלא רוצים לנשום את האוויר המזוהם. הרשויות המקומיות המצטיינות באכיפה הן תל אביב שחילקה בשנת 2012 כמעט 3,000 קנסות למעשנים, ואחריה באר שבע שקנסה 611 פעמים. שני קנסות ביום מכסים שכר חודשי של פקח".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו אמר "אנחנו מקדמים חקיקה מחמירה שתגביל עוד את העישון במקומות ציבוריים ותגביל פרסום מוצרי טבק. הנתונים החמורים בקרב האוכלוסייה הערבית טורדים את מנוחתי וכבר רואים את ההשלכות הבריאותיות הקשות".

ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש) הסביר את תופעת העישון הנרחבת בקרב האוכלוסייה הערבית בכך שזוהי אוכלוסייה מוחלשת, עם אחוזי אבטלה גבוהים ומצב סוציו-אקונומי נמוך.  שרת הבריאות גרמן ציינה כי שיעור המוות בעריסה בקרב תינוקות באוכלוסייה הערבית הוא כפול לעומת האוכלוסייה היהודית, וכי ייתכן שזו תוצאה של תופעת העישון הנרחבת במגזר זה.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ציין כי "אפשר להסתכל על חצי הכוס המלאה, אבל הנתונים חמורים. עקב האכילס כאן הוא מערכת החינוך, ואינני מתרשם שהיא מצליחה במאבק הזה. בנוסף, האכיפה היא משמעותית ביותר. אני ממליץ למשרד הבריאות לחקור את התופעה במיוחד בקרב הפריפריה ובקרב אוכלוסיות במצב סוציואקונומי נמוך".