השר אריאלערוץ 7

מחלוקת פנים ממשלתית בתחום הפתרון למשבר הדיור נחשפה היום (ב') בוועדת הכספים, בעת ששר השיכון קרא תיגר על מהלכי האוצר בתחום המיסוי על דירות.

השר הודיע, כי בכוונתו "להיאבק במס על משפרי דיור" שלדבריו יתרום תרומה שלילית למשבר הדיור וכך גם לגבי הפגיעה במענקים לרכישת דירות בפריפריה. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "תפקידה של הממשלה למצוא את הדרך להוזיל את מחירי הדירות ולאפשר לכל משפחה, לזוגות צעירים, לרכוש דירה".

סלומינסקי הוסיף, כי "בנימה אישית, לשמחתי מונה לתפקיד שר השיכון חברי אורי אריאל, שהוא האדם הראוי ביותר לתפקיד בעת הנוכחית. כוועדת כספים, אנחנו נעקוב אחר פעולות הממשלה בנושא וגם נסייע ככל שנוכל". סלומינסקי ביקש מהשר לומר לוועדה, "מדוע לא בונים בירושלים?" וכן "האם ועדת החסמים פועלת והאם מצליחה לשחרר חסמים, כגון במקום שלא מאשרים בנייה, כי עדיין אין מחלף וכד'?".

במהלך הדיון אמר אריאל, "הבעיה שכל הפתרונות הם לטווח הבינוני והארוך. חייבים לחשוב מחוץ לקופסה ולספק פתרונות בטווח המיידי. הבעיה שנעשו מהלכים שדווקא תורמים למצוקה. ההחלטה של הממשלה להטיל מיסים חדשים בתחום הנדל"ן מגבירים את המשבר ומונעים שחרור של עוד דירות לשוק. המס על משפרי דיור, זה מה שישחרר דירות לשוק? אני איאבק בכך. זה עוול". עוד אמר, "מחירי הדיור עולים כל הזמן בשנים האחרונות ואנחנו יוצרים סט כלים מחוץ לקופסה. אנחנו במצב חירום".

אריאל התייחס גם לגזירות אחרות של האוצר: "אם מורידים את המענקים בפריפריה זה גם פוגע ברוכשים. גם העובדה שלא בונים דירות פחות מ- 100 מטר זו בעיה, כי זה מונע דיור בר השגה. כפי הנראה בגלל אינטרסים של ראשי רשויות. גם ההליך התכנוני שעד לבנייה בפועל לוקח שנים רבות, זו בעיה שיש לפתור, אך בראש וראשונה אנחנו שוקדים על פתרונות מידיים; יש לוותר על חלק מעלויות הקרקע. נשנה את שיטת השיווק של המנהל. יש לבנות בשטחים ריקים במרכזי הערים, בשטחים גדולים שאינם מנוצלים. אם ניתן לשוק החופשי את האפשרות, הוא ידע כיצד לנצל אותם".

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) ציינה, כי "מדברים על דיור בר השגה, אבל אין כל פיקוח על מחירי דיור בר השגה. אין שום דבר המתייחס להכנסה של הדייר והאם הוא בכלל יכול לרכוש את אותה הדירה. שפיר דרשה להחיל באופן מיידי כללים של דיור בר השגה גם במקומות המבוקשים במרכז הארץ, במיוחד במקומות בהם שוכנים בסיסי צה"ל, שראוי שיפונו למקומות מרוחקים יותר".

ח"כ ניצן הורביץ (מר"צ) הוסיף, כי "מברך שכבר לא מתנהלים עפ"י 'האגדה' של היד הנעלמה המסדרת את הכל ועל כך ששר השיכון מתכוון להתערב באופן אקטיבי. על המדינה ועל הרשויות המקומיות לבנות באופן יזום, אחרת לא יהיה פתרון אמיתי. בעולם יש תמהיל בין בנייה פרטית לממשלתית".

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) טענה, כי "65 אלף צעירים במגזר הערבי לא יכולים להתחתן ולהקים משפחה מכיוון שאינם יכולים לרכוש דירה. אין בנייה במגזר הערבי".

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), ציין כי "צריך לדאוג לזוגות צעירים בכל המקומות, כולל במרכז. יש פתרונות גם לטווח המיידי, למשל לפטור זוגות צעירים ממע"מ במשך שנתיים. יש דרכים אך האוצר מתנגד. בנוסף, ניתן לתת מענקים גם עבור דירות יד שנייה בפריפריה, אך שוב, האוצר מתנגד. למעשה, האוצר כבר ביטל את המענקים עוד בטרם אושר התקציב. בעניין חריש אמר: זו פינה. אומרים לחרדים, יש לכם הרבה זוגות צעירים אז לכו למקום שאתם לא מפריעים לאף אחד".  

ח"כ אורלי לוי אבקסיס (הליכוד-ביתנו) דיברה על הדיור הציבורי: "לא רק שלא הוסיפו לדיור הציבורי, אלא רק הפחיתו את הכסף שמיועד לכך. הכספים שהוקצו לכך הלכו למטרות אחרות. כשאתה בא לשכור דירה מבקשים ממך בטחונות וערבויות, שבני השכבות החלשות אינם יכולים להמציא". בעניין משפרי דיור אמרה, ש"ברור שלא מעוניינים בדירות פחות מ- 100 מטר, כי גם זוג עם ילד אחד, בעוד כמה שנים יהיו עם ארבעה ילדים ואם רוצים לעודד ילודה, יש לאפשר גם דיור הולם".

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) אמר לשר, כי "מחירי הקרקעות זה בידיכם. בני אדם כתבו את הנוסחאות הקובעות את המחירים וניתן לשנות אותן. צריך לזוז מהמרכז ולהשקיע יותר בפריפריה כי שם נמצא הפתרון. גם מחיר למשתכן הוא פתרון ראוי וישים".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טען, כי "לממשלה הנוכחית אין כל יכולת לפתור את מצוקת הדיור. אני רואה את זה כבר בחוק ההסדרים שגובש ושכולל גזירות שפוגעות גם בזוגות צעירים, גם בחלשים, גם במשפרי דיור ואחרים. עצם הכתיבה של הגזירות הללו מוכיחה, שאף אחד לא רוצה באמת לפתור את מצוקת הדיור. מי שיכול לרכוש דיור משלו זה רק אלו שיש להם כסף לרכוש דירה במגדלי אקירוב או שעושים להם תספורות על החובות שלהם".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) קרא לשר "לעצור את הפינויים בדיור הציבורי".

ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) טענה, כי "אין מקום שיש בו ריכוזיות גדולה יותר מאשר תחום הדיור. הריכוזיות של מנהל מקרקעי ישראל, שבידיו רוב מוחלט של הקרקעות. גם תהליכי התכנון והבנייה. עיר כמו מודיעין נבנית בארצות אחרות בשנתיים מקסימום וכאן מדובר ב15 שנה לפחות. גם נושא העובדים הוא בעייתי. אין עובדים בענף הבנייה. יש לבצע שינויי עומק במכלול של הדברים. לא ניתן יד לפגיעה במס הרכישה, מה שייפגע בצעירים כבר מהשקל הראשון ברכישת דירה וגם בנושא של הפגיעה במענקים בפריפריה".

ח"כ אילן גילאון (מר"צ): "מאז חיסול חוק הדיור הציבורי, המדינה החליטה שנושא קורת גג איננו בתחום אחריותה. בשביל לפתור את מצוקת הדיור צריך פשוט להתחיל לבנות, דירות רגילות, דירות לדיור בר השגה ודירות להשכרה. הפתרונות חייבים להיות כאלו שיאפשרו לאנשים קורת גג. יש לעצור מיידית פינוי אנשים  מבתיהם בעוד אנחנו יושבים כאן ומדברים".

ח"כ חמד עמאר (הליכוד-ביתנו) ציין, כי "המצוקה במגזר הדרוזי היא הקשה ביותר. אין מגרשים לחלוקה לצעירים, אין דיור בר השגה".

ח"כ רובי ריבלין (הליכוד-ביתנו) אמר לשר, כי "יש קווים אדומים שכחבר ועדת כספים לא אוכל לעבור. כך לא אוכל להצביע בניגוד לקואליציה בנושא התקציב, גם אם יכלול גזירות בנושא הדיור".

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל: "גזירות האוצר עומדות לשנות מגמות טובות שכבר ניתן לראות את הניצנים שלהן. אם המהלכים יצאו אל הפועל, המשבר רק יגבר וב- 2014 מחירי הדיור יעלו עוד יותר מאשר עד היום". קרא לשר "לתת תמריצים לקבלנים. כשנתנו לנו תמריצים בנינו בכמויות גדולות יותר ובמהירות".

השר אריאל השיב: "יש כסף לתכנון ולבנייה בכל מהגזרים ובכל המקומות ואם מישהו מכיר בעיה כזו, שייפנה והנושא ייפתר בתוך 24 שעות. אני מתחייב לכך. למה לא בונים בירושלים, את השאלה הזאת יש להפנות לראש הממשלה. מס הדיור איננו צודק פעמיים: איננו צודק במקומותינו נוכח המשבר וגם איננו צודק, מכיוון שיש לקבוע מס דיפרנציאלי בהתאם למחירי הדירות".

שר השיכון הוסיף בהומור, בתגובה לטענות, כי הוא מזמין את הטוענים לעבור ליו"ש ובתגובה אמרו לו חברי הכנסת "יצא המרצע מן השק".