אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת בראשות ח"כ אמנון כהן (ש"ס) דנה היום (שלישי) בדו"ח מבקר המדינה על התנהלות רשות החברות הממשלתיות.

בדיון נחשף כי מבקר משרד האוצר לא ערך מעולם ביקורת-פנים ברשות. מהדו"ח עולה כי הרשות לא ערכה סקר ניהול סיכונים על תהליכי העבודה בה, אין בה קוד אתי, החלטות בנושאים מקצועיים וחשובים הגיעו לשר האוצר בלי שהתקיימו דיונים בדרגים המקצועיים ברשות ובלי שהיא גיבשה את עמדתה.

כמו-כן נפלו פגמים במכרזים, עלה חשש לניגוד עניינים, חברות ממשלתיות לא נדרשו להגיש דו"חות כספיים בזמן, ולמרות שמבקר המדינה פנה בעבר כמה פעמים לרשות להנחות את החברות הממשלתיות לבדוק טרם קבלת מועמד למשרה בכירה, אם התקיימו נגדו הליכים פליליים או משמעתיים – עד היום הרשות לא עשתה כן. גם חלק מהיועצים המשפטיים בחברות הממשלתיות, ממשיכים להיות מועסקים תקופות ארוכות מדי, בניגוד להוראות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "מדובר בדו"ח חמור, דווקא בגלל שמדובר ברשות ממשלתית – שתפקידה, מטרתה וכל מהותה הוא להיות שומר-הסף של הכפופים לה. הרשות נמצאת כיום בשפל המדרגה, ומתקנת ליקויים רק בשוליים. ראש הממשלה חייב למנות מנהל קבוע בהקדם, ולא להסתפק בממלא-מקום. רשות החברות הממשלתיות חייבת להיות עצמאית ולא כיחידת-סמך במשרד האוצר. אני מתבייש בדוח שכזה, אם הגוף המפקח נראה כך כיצד הוא יוכל לדרוש זאת מהכפופים לו".

ח"כ באסל גאטס (בל"ד) ביקש מהמבקר דו"ח דומה על החברות הכלכליות ברשויות המקומיות, ובפרט על מימוש החוק לייצוג הולם של עובדים ערביים באותן חברות. גאטס הביע תמיהה שחברה ממשלתית מימנה מכספי הציבור מודעת-ענק בעיתונות על ברכה לראש הממשלה.

רוני פרידמן, מ"מ מנהל הרשות השיב כי בחודשים האחרונים הם פועלים לתיקון הערות מבקר המדינה, והרשות בעיצומה של רפורמה ארגונית חדשה. לילי אילון, סגנית מנהל הרשות הוסיפה כי "כיום כסנקציה אנו יכולים רק להפסיק את כהונת הדירקטורים אך מעולם לא היה לחץ פוליטי בעניין".

לדבריה, בעבר לא הייתה למנהל בחברה ממשלתית אפשרות לברר על עבר פלילי או משמעתי של מועמד, אך הדבר תוקן וכיום – יש סמכות כזאת. אילון הודתה כי "אנו עושים ביקורת-עומק בחברות בהם יש לנו חשדות, אך מסתמכים לא מעט על מבקר הפנים ואם הוא חותם בלי בדיקה אמתית – לעולם לא נוכל לגלות זאת".

ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) הזהירה כי יש היבטים פלילים בממצאי המבקר כמו ניגוד עניינים, והיא מצפה שבמקרים כאלו – המדינה בעצמה תגיש תלונה במשטרה.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) שאל כמה זמן לוקח לרשות לבדוק בעיות שהמבקר הצביע עליהם כבר בשנת 2009. "יש פה מחדל אמתי של בזבוז כספי ציבור, שהיקפו נחשף יותר ויותר". רוזנטל הציג את חיים פישר, ממונה חשבונאות והערכת חברות ברשות החברות, העובד ברשות כ-30 שנה. פישר טען, כי "הרשות נמצאת באחד מרגעי השפל החמורים שלה". לדבריו, רואה החשבון בחברת החשמל חשף דו"חות כספיים לא נכונים בהיקף של 9 מיליארד ₪, שכתוצאה מהם הועלו תעריפי החשמל. כיום ביהמ"ש המחוזי בת"א, פסק שעל חברת החשמל להחזיר לצרכנים 9-11 מיליארד ₪".

בעקבות הדיון, פנה יו"ר הוועדה אמנון כהן לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "יש לחזק את רשות החברות שהיא רגולטור לכל החברות הממשלתיות, ולשקול להכפיף אותה למשרד ראש הממשלה".

בנוסף דרש כהן מנתניהו למנות לאלתר ועדה מייעצת שתמנה דירקטורים חסרים בכל החברות הממשלתיות. יו"ר הוועדה אף פנה לשר האוצר יאיר לפיד וביקש את תגובתו להעדר הביקורת של משרדו על רשות החברות, ואף דרש ממנו למנות לרשות בהקדם יועץ-משפטי.