חיילים חרדים. ארכיון
חיילים חרדים. ארכיוןפלאש 90

ועדת פרי חרצה הבוקר (רביעי) כמעט סופית את גורלו של המהלך להגברת גיוסם של חרדים לצה"ל לכישלון גמור.

עד לפני כמה שבועות נדמה היה שכולם מבינים כי סנקציות פליליות הן מחוץ לתחום. הסיבה היא פשוטה, ברגע שיקבעו בחוק עונשים פליליים נגד תלמיד ישיבה שלומד ולא מתגייס, יהפוך עניין הגיוס מבחינת החרדים ל"שעת השמד", פשוטו כמשמעו.

למי שאיננו מכיר את המונחים נסביר, כי מעיקר הדין יהודי שכופים עליו לעבור על אחת ממצוות התורה נחשב לאנוס, ועל כן הוא פטור מעונש על שעבר את אותה עבירה. לכלל זה יש בימים רגילים רק 3 חריגים, עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. עבירות אלו אסור לעבור גם במחיר של מוות. אולם, כל הכללים הללו נכונים רק בזמנים רגילים. בשעה שמנסים להעביר את ישראל על דתם אסור לעבור אפילו את העבירה הקלה ביותר ויש למסור עליה את הנפש. עד כדי כך מגיע דין זה, שהוא כולל על פי הגמרא גם את צבע הסנדלים שאיתם יש ללכת, במקום שבו נוהגים יהודים ללכת עם סנדל בצבע מסוים. זמן כזה מכונה בלשון התלמודית "שע

במקום לגרום לחרדים ללבוש את מדי צה"ל תצטרך המדינה להלביש את החרדים במדי אסירים. בחברה החרדית יש מי שמייחלים ליום הזה, אולם מי שמעוניין בהגברת גיוס החרדים לצה"ל צריך לחשוש מאוד מבואו של היום הזה.

ת השמד".

בעקבות החלטת ועדת פרי להטיל סנקציות פליליות על תלמידי ישיבות שאינם מתגייסים, ובמידה שהדבר אכן יאושר בחוק על ידי הכנסת, עניין הגיוס יהפך בחברה החרדית ל"שעת השמד". במצב כזה גם חרדי שעזב את הישיבה לא יוכל להתגייס לצבא, גם אם הוא מעוניין מאוד לעשות זאת. התוצאה תהיה לכאורה כליאה המונית של חרדים בבתי הכלא הצבאיים. במקום לגרום לחרדים ללבוש את מדי צה"ל תצטרך המדינה להלביש את החרדים במדי אסירים. בחברה החרדית יש מי שמייחלים ליום הזה, אולם מי שמעוניין בהגברת גיוס החרדים לצה"ל צריך לחשוש מאוד מבואו של היום הזה.

בפועל, גם המחשבה שבמצב כזה יכנסו החרדים לבתי הכלא היא מחשבה חסרת שחר. אין מי שמסוגל לכלוא את אלפי החרדים שלא יתגייסו בכל שנתון. התוצאה תהיה שהסנקציה הפלילית תהפוך לבדיחה ויחד איתה יהפוך החוק כולו לבדיחה גמורה. אם מישהו מעוניין להגביר את גיוס החרדים הוא חייב להוציא מהחוק את שיח הסנקציות, ובמיוחד הסנקציות הפליליות, להקטין מאוד את המקל ולהגדיל בשיעור ניכר מאוד את הגזר.

מנגד, אם מישהו מעוניין להסיט את האש מעל יו"ר "יש עתיד" לפיד בעקבות הגזירות הכלכליות, על גבם של אזרחי ישראל וכלכלת ישראל, הרי שהמהלך הנוכחי בהחלט משרת אותו.

ובהערת שוליים. בימים האחרונים התלהט מאוד הפולמוס סביב אורך שירותם של בני ישיבות ההסדר, אולם נשכח כמעט מי הוא זה שהניח את המוקש שהתפוצץ כעת. הסוכריה הגדולה של מתווה השוויון בנטל אמורה היתה להיות לכאורה קיצור השירות בצה"ל. צה"ל הציג בפני ועדת פרי מתווה שכזה אולם שתל בו "מוקש" בדמות דרישה לביטול השירות המקוצר של חיילי ההסדר. למעשה אמר צה"ל לוועדה, אם לא תאריכו את שירות חיילי ההסדר אנו לא נסכים לקיצור השירות לכלל חיילי צה"ל.

הטענה שהשמיעו נציגי צה"ל היא, כי על מנת לפצות על קיצור השירות של כלל החיילים יש להוסיף כוח אדם בין השאר על ידי הארכת שירותם של חיילי ההסדר. אולם, טענה זו היא טענה מופרכת. גם על פי המתווה שהציג צה"ל שירותם של החיילים הקרביים לא יקוצר בפועל, הדבר היחיד שיקרה לו הוא שמעמדם של החיילים הללו בארבעת חודשי השירות האחרונים יהיה שונה. מקרב בני ישיבות ההסדר עומד שיעור הגיוס לקרבי על למעלה מ-80 אחוזים. ממילא, הארכת שיעור חיילי ההסדר לא תפתור לצה"ל שום מצוקת כוח אדם.

העניין הוא פשוט, כבר שנים שבצה"ל אוהבים את ההסדרניקים אך מאוד לא אוהבים את מסלול ההסדר. צריך לומר באופן אמיתי שזה מסלול שגורם לצה"ל הרבה כאב ראש. בצה"ל רוצים את ההסדרניקים קרביים באותה מידה, חדורי מוטיבציה באותה מידה, אך משרתים הרבה יותר זמן. הרצון כשלעצמו הוא לגיטימי וכך גם פתיחת הדיון. אולם קביעת התנייה בין הארכת שירות ההסדרניקים לקיצור משך השירות לכולם הוא תרגיל מלוכלך ושיקרי שמטרתו היא אחת, הפעלת לחץ לא הוגן על חברי הוועדה.