הבניה הערבית הבלתי חוקית בנוף ציון
הבניה הערבית הבלתי חוקית בנוף ציוןרגבים

המדינה דוחה את העתירה של תנועת רגבים נגד בניה פלסטינית בלתי חוקית בין היישוב נווה צוף לכפר דיר נאזים.

אילאיל אמיר-כסיף, משנה בכירה לפרקליט המדינה טוענת כי פעילויות פיקוח ואכיפה ביחס לבניה בלתי חוקית באיזור, ובכלל זה פעילויות למימוש צווי הריסה, ננקטות בהתאם לסדרי העדיפויות. לכן אומרים בפרקליטות כי דינה של העתירה הוא "להידחות על הסף".

למעשה, עתירת 'רגבים' היא בהמשך לעתירה קודמת של התנועה לבג"ץ שבוטלה על ידו. במסגרת העתירה הקודמת ביקשו ב'רגבים' כי המדינה תנקוט בהליכי פיקוח ואכיפה כלפי המבנים הבלתי חוקיים.

בפרקליטות המדינה מתייחסים גם לבקשת רגבים להוציא צו ביניים נגד הבניה, ואומרים כי אין התנגדות עקרונית.

נזכיר כי נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, הכריע בתחילת השבוע בעירעור שהוגש לו על ידי נציגי הבדואים בדרום, שלא לכפות לוח זמנים ומנגנון מעקב אחר ביצוע הנחיית בית המשפט להרוס מבנים בלתי חוקיים של בדואים.

בראיון לערוץ 7 ציין מנהל הפעילות בתנועת רגבים, עורך הדין בצלאל סמוטריץ', כי מדובר בתיק המתנהל מזה ארבע שנים באולמות בית המשפט. בתיק זה עתרה תנועת 'רגבים' נגד המועצה האזורית אבו בסמה המאגדת בתוכה 11 ישובי בדואים וטענה כי המועצה מנהלת מדיניות מוגדרת בה היא אינה אוכפת את חוקי הבנייה ומאפשרת בנייה בלתי חוקית על כל שטח ציבורי או פרטי ובלבד שלא להתעמת עם התושבים.

ב'רגבים' טענו שכל עוד אין אכיפה של החוק לא ניתן להסדיר את חוקיותו של הישוב. בית המשפט המחוזי קיבל את טענת 'רגבים' והשופטת דוברת הורתה למועצה להרוס 64 מבנים שרובם נבנו על שטחים ציבוריים. 64 מבנים אלה נלקחו כמדגם למאות ואלפי בתים אחרים, שכן הם אלה שהיו בעיצומם של שלבי בנייה בשעת העתירה.

בעקבות הכרעת השופטת הוגש עירעור לבית המשפט העליון, ולאחר שנתיים של דיונים קיבל בית המשפט העליון את העמדה העקרונית של 'רגבים', כלומר את חובת אכיפת החוק על הבונים באופן בלתי חוקי. עם זאת חלף זמן וההרס לא בוצע.