סילבן שלום
סילבן שלום(צילום: ניסים לב)

השר סילבן שלום מתכוון לחולל רפורמה גדולה בחברת חשמל, זאת במיוחד על רקע חובה של של החברה הנאמד בכ-70 מילארד ש"ח.

"כשנכנסתי למשרד, הדבר הראשון שהייתי צריך לטפל בו הוא החשמל בקיץ, כי היה כושר ייצור נמוך וחשש גדול שלא נוכל לעמוד בעומס. פעלתי להכניס את החשמל הפרטי לפעולה. לטפל בתקלה של הגנרטור בגזר. כל אלה, כך אני מקווה, יאפשרו לנו לצלוח את הקיץ בשלום", אמר השר שלום בראיון לעיתון "ישראל היום".

"גיליתי שיש לחברה חוב של 76 מיליארד שקלים. זה סכום עצום וכמעט בלתי נתפס. בחברה עסקית, הבעלים היה צריך מייד לפטר את הדירקטוריון ואת ההנהלה ולחקור מה קרה. אולם פה יש שחקן נוסף - רשות החשמל. מ־96', עם הקמתה של רשות החשמל, היא קובעת את התעריפים. אני לא יודע אם הרשות אשמה במצב חברת החשמל, אבל העניין ייבדק".


לדברי שלום, "רפורמה בחברת החשמל היא דבר נחוץ. התחלתי בשיחות עם העובדים ועם החברה, וכמובן עם החשבת הכללית באוצר ועם רשות החשמל, וכשנסיים, נגבש רפורמה אמיתית שתיתן פתרונות מהותיים למצבה של חברת החשמל. הרפורמה תכלול צמצום משמעותי בכוח אדם. נאלץ לפטר עד 2,000 עובדים. גם נבטל את החשמל חינם שהם מקבלים".

סילבן שלום מספר כי "כשהייתי יו"ר דירקטוריון חברת החשמל גיליתי שיש 140 חברות שמעניקות לעובדיהן את שירותיהן חינם: עובדי אגד ודן נוסעים חינם באוטובוסים; מרצים באוניברסיטאות ובני משפחותיהם לא משלמים שכר לימוד; עובדי אל על ובני משפחותיהם מקבלים טיסות חינם. יש כמובן דוגמאות נוספות, מה שחשוב הוא שאת כל אלו אף אחד לא תקף. 

"רק את החשמל חינם תמיד תקפו, כאילו כל עובדי חברת החשמל משאירים כל היום וכל הלילה אורות ומזגנים דולקים, כי לא אכפת להם לבזבז חשמל. מצאתי את הביקורת מוגזמת, ועם זאת הגיע זמנה של ההטבה הזאת להתבטל. אפשר לעשות את זה ברפורמה נכונה ואפילו העובדים כבר מוכנים לזה". 

מהלך נוסף ברפורמה ייושם כאשר יקום גוף עצמאי שיקבע בכל רגע נתון מניין יזרום החשמל לצריכה הביתית, מחברת החשמל או מהחברות הפרטיות. באופן כזה, אומר שלום, תישמר התחרות בין הגופים והמחירים יירדו.