קוקה קולה
קוקה קולהצילום: פלאש 90

נציג ארגון הכשרות ה-OU בישראל, הארגון האחראי על כשרות הקוקה קולה, הרב יוסי טירנואר, מברך על הודעת הרבנות הראשית שלא לרכוש בקבוקי ופחיות 'קוקה קולה' מייצור החברה הפלשתינית בביתוניה. זאת מאחר ולא ניתן לעקוב אחר החומרים המעורבים שם במשקה, לבד מחשד לפיו מדובר בזיוף מעיקרו.

את דבריו אמר הרב טירנואר ביומן ערוץ 7 בעקבות האזהרה שהפיצה בשבוע שעבר הרבנות הראשית שלא לשתות פחיות "קוקה-קולה" שמקורן מהכפר הפלסטיני ביתוניא שליד רמאללה בשל אי פיקוח כשרותי במקום.

לדברי הרב טירנואר ההודעה חיובית ונכונה. הוא מספר כי בכל העולם קיים פיקוח כשרות על מוצרי קוקה קולה למעט בפקיסטאן, שם רכש יבואן מקומי את התמציות, כמקובל בעולם כולו, אך הוא בחר לערבב אותן עם חומרים שונים שאין עליהם פיקוח, אולם למעט בפקיסטאן ניתן לרכוש את המשקה בכל מקום, גם אם אין עליו חותמת כשרות מפורשת.

לדבריו הפיקוח של ה-OU מבוצע במפעל שבאטלנטה ממנו מיוצאות התמציות לרחבי העולם ובכל מדינה ניתן לבצע שינויים של המים המוכנסים אל המשקה וכמות  הסוכר שבו. למעט שינויים אלה אין הבדלים בין המשקאות שבעולם, כאמור למעט פקיסטאן.

לעומת זאת באירוע ביתוניא לא ידוע מה מתרחש במפעל המדובר, אין פיקוח נדרש ומשום כך לא ניתן לשתות את המשקאות. הרב טירנואר מציין כי מעבר לסוגיית הכשרות עולה חשד כבד שמדובר בזיוף שכן אם אכן מדובר בזכיין שקיבל אישור למכור את המשקאות מהכפר הרי שהוא אמור היה למכור את המשקה אך ורק בתחומי הרשות הפלשתינית, והעובדה שהוא מוכר אותו גם מעבר ליהודה ושומרון מצריכה חקירה של חברת קוקה קולה עצמה, אם אין מדובר בחריגה מההיתר שניתן לזכיין או שמא מדובר בזיוף של המשקה. להערכתו חקירה כזו תתרחש בקרוב והחברה תדע לטפל בשני התרחישים הללו אם אכן התרחשו.

בין כך ובין כך ברור שאין פיקוח כשרות על המתרחש במפעל, ומשום כך נכון עשתה הרבנות הראשית כשהזהירה משתיית משקאות ביתוניא.