סימון המוצרים - מקובל על ישראל

שגריר האיחוד האירופי בישראל, אנדרו סטנדלי, מסיים בימים אלו את כהונתו בישראל.

בפגישת סיכום שהתקיימה היום (שני) במלון המלך דוד בירושלים עם כתבים מדיניים התייחס סטנדלי לתהליך המו"מ התקוע בין ישראל לפלסטינים, "אני יודע שהדעות של האיחוד האירופי ומדינת ישראל אינן זהות בנושא תהליך השלום. יש קשרים ודיאלוג פתוח על ממשלת ישראל".

עם זאת הדגיש השגריר כי "האיחוד האירופי מחויב לביטחונה ולשגשוגה ולרווחתה של מדינת ישראל".

סטנדלי התייחס ליוזמת האיחוד האירופי לסמן מוצרים מהתנחלויות, ולהצהרה של גרמניה לעמוד מאחורי היוזמה, "אני מודע לרגישות של סימון מוצרים ולכך שזה מעלה בקרב היהודים זיכרונות מתקופות אפלות. זו לא הכוונה של האיחוד האירופי. הכוונה לתת הבחנה לצרכן האירופי על מוצרים שהגיעו מהתנחלויות וממקודי סכסוך".

"כבר עשר שנים מוצרים מההתנחלויות מסומנים באירופה, זה דבר שמקובל על ידי ממשלת ישראל".

"יש לי תחושה שאזרחי ישראל חושבים שעמדות האיחוד האירופי עוינות למדינת ישראל וזה לא נכון". אמר סטנדלי, "יש חילוקי דעות על הבדלי גישה ואיך לפעול כדי לסיים את הסכסוך אבל כל עמדה שלנו מבוססת תוך שמירה על ביטחונה של מדינת ישראל".

בעניין התיישבות ביהודה ושומרון אומר סטנדלי ,"ההתנחלויות לאורך זמן לא מבטיחות את ביטחונה של מדינת ישראל. להמשך ביטחונה של מדינת ישראל יש רק דרך אחת - שתי מדינות לשני עמים ואנחנו מאמינים שדרך זו מקובלת על רוב הציבור הישראלי".

סטנדלי אומר באופן ברור כי העזרה שלהם באה בעקבות הניסיון הרב שיש לאיחוד האירופי בנוגע לסיכסוכים בין מדינות, "ישראל היא מדינה דמוקרטית ואנחנו מכבדים זאת ובסופו של דבר היא מחליטה. לנו באירופה, יש את הניסיון ההיסטורי לסכסוכים מהסוג הזה. דווקא התלות ההדדית בין מדינות שונות, נתנה כמעט 70 שנה שלום באירופה".

"עליכם לבחור בין חיפה לחברון", אומר סטנדלי, "אני לא יהודי או ישראלי ואין לי שום נגיעה היסטורית או פוליטית אבל צריך לזכור שמדינת ישראל הסכימה לחלוקה של 47' ובזה הסכימה לחלוקה שמשמעותה חיפה כן וחברון לא".

"אתם יכולים לדמיין שהלב שלכם שרוצה את חברון מוותר לשכל שרוצה שלום?", שאל סטנדלי.

בסיכום דבריו אומר השגריר סטנדלי, "השנים כאן הם העשירות בחיי. פגשתי במדינה מדהימה ובמגוון אנשים. כל יום מחדש אני נדהם מחדש מהישגים החדשים של מדינת ישראל".

"נכון שבמשך תקופתי כאן לא היו התפתחויות במו"מ בין ישראל לפלסטינים וגם נכון שאולי האיחוד האירופי כמו ממשלת ישראל צריכה לעשות חשבון נפש כדי שהקונפליקט הזה סוף סוף יגמר".