לא לדחוף
לא לדחוףהרכבת הקלה

קמפיין חדש שיוצא השבוע לדרך מנסה להטמיע בציבור הנוסעים הירושלמי התנהגות נכונה בעת כניסתם לרכבת הקלה.

כל מי שביקר אי פעם במדינה מערבית מכיר את הנוהל הלא רשמי אך המחייב שיש בתחבורה הציבורית - זכות קדימה למי שיורד מהרכבת או מהאוטובוס. לאחר שנתיים של הפעלה מוצלחת של הרכבת הקלה בירושלים, שהביאה לישראל דפוס נסיעה בתחבורה ציבורית שונה ממה שהכרנו, מנסים גורמי הרכבת הקלה להוביל קמפיין מנומס הקורא לנוסעים לתת זכות קדימה ליוצאים מהרכבת.

בסיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה זיהו כתופעה את ה'פקקים' הנוצרים בדלתות הרכבת בין נוסעים המבקשים לצאת מהרכבת ואלו המבקשים להיכנס אליה, דבר שגורם בהכרח למשך זמן ארוך יותר של עצירת הרכבת הקלה בתחנות. בנוסף, פקקים אלו גורמים להארכת משך הנסיעה לאורך התוואי.

הקמפיין ההסברתי שעולה בימים אלו יכלול צוותי דיילים שייפרסו בתחנות השונות ויבקשו מציבור הממתינים על הרציפים לאפשר תחילה את צאת הנוסעים מהרכבת ורק אח"כ להיכנס אליה, דבר שגם יפנה מקום עבורם. הקמפיין ילווה בשילוט מיוחד על גבי שלטי הפרסום של 'סיטיפס' בתחנות, במדבקות על דלתות הרכבת הקלה ובעלוני מידע שיחולקו לנוסעים. בנוסף, על הרציפים בתחנות הרכבת הקלה ייצבעו מסלולי היציאה מהרכבת ומקום ההמתנה הסמוך לכל דלת.

זכות קדימה גם למוגבלים

דובר הרכבת הקלה, עוזאל ותיק, מבקש להדגיש גם את עניין זכות הקדימה לבעלי מוגבלויות, "ישנה חשיבות רבה למתן זכות קדימה לבעלי מוגבלויות ולאנשים עם עגלות ילדים הן בכניסה לרכבת והן ביציאה ממנה. מעבר להיבט המוסרי, הדבר נכון גם פרקטית – לנכה עם כיסא גלגלים לוקח מעט יותר זמן מאדם הולך להיכנס לרכבת והוא נזקק ליותר מקום בתוכה. במידה ויתפסו לו את כל המרווח הפנימי הוא יתקשה לתמרן לתוך הרכבת, הדבר דומה גם באשר לאמא עם עגלת ילדים".

בנוסף, מדגישים בסיטיפס, אין להחזיק בדלתות הרכבת בעת סגירתן, "אנו מקווים מאוד שבעזרת הקמפיין ובסיוע התנהגות נכונה של הציבור, יופחת זמן הנסיעה ברכבת, מה שיגרום לה ולנוסעים להגיע לייעדם במהירות רבה יותר" מסכם ותיק.