נערכים לקיץ
נערכים לקיץפלאש 90

הקיץ הוא מוקד להתמודדות כלכלית לא פשוטה עבור הורים רבים המתקשים לתמרן בין רצונות הילדים והאילוצים התקציביים. שיעור ראשון מבין שלושה.

חינוך פיננסי לילדים

ניתן לשנות את משחק התפקידים, להעביר חלק מהאחריות על ניצול הזמן והפגת השעמום גם לילדים. איך עושים את זה? מעודדים אותם לגלות אחריות. נלמד ונרגיל את הילדים לכך שאת השאלה "מה אני אעשה?" יפנו עצמם, אנו ההורים נסייע להם להתארגן מבחינת סדר יום, תכנון החופש וסיפוק האמצעים הנצרכים במסגרת תקציב סבירה. עוד לפני תחילת החופש נשב עם הילדים, נסביר להם  לקראת מה אנו הולכים, כל ילד יכין לעצמו רשימה של כל הדברים שהוא רוצה לעשות במשך החופש: ללכת לחברים, לספריה, לבריכה, לדודים, להקים מחנה, לעשות עבודות יצירה, סניף, טיול, קפיצה למעיין ועוד. כל ילד יכין או יוריד מהמחשב לוח חופש ויתחיל בצעדים ראשונים של תכנון, אנו ההורים נלווה את התהליך נסייע  במתן עצות אך נשדר תמיד: "אנחנו בשותפות מלאה בנושא האחריות על התעסוקה שלך בחופש".

במידת הצורך נקנה או נתקצב את מה שצריך לרכוש  (כרטיסיה לבריכה, חומרים לעבודות יצירה, כרטיסי כניסה למקום בילוי וכדומה).

ילד שקם בבוקר ויודע שיש לו דבר אחד מתוכנן לאותו היום - משנה את כל היום. מומלץ להחליט על דמי כיס קבועים לילדים הגדולים יותר, כחלק מחינוך פיננסי שאנו רוצים להעניק לילדנו. אם נחליט על סכום כסף מראש שאנו מעוניינים לתת לכל ילד, הילדים יצטרכו להחליט בעצמם על מה מוציאים וכמה והאם זה משתלם להם. כדאי לעודד את הילדים למצוא הכנסות המותאמות לגיל שלהם, אם הם רוצים להגדיל את הכנסתם: בייביסיטר, שיעורים פרטיים שגדולים מעברים לקטנים, איסוף בקבוקים למחזור, הפעלת קייטנה בבית, ועוד. מתן דמי כיס לילדים יעזור לכם ולילדים שלכם לשלוט בהוצאות על הבילויים הרבים של החופש. יש לשים לב, שאתם מגדירים בדיוק למה מיועד דמי הכיס, שלא יהיו מריבות וחילוקי דעות בעניין.

קייטנות

הפתרון האידיאלי לקנס להוצאה הכבדה ביותר בחופש היא  "קייטנת הורים".  אנו נפגשים יותר ויותר עם הורים המתגבשים כקבוצה ומארגנים פעילויות לכל ילדי הקבוצה כאשר לכל הורה יום (או יותר) עליו הוא אחראי. פתרון זה "עולה" ביום חופשי על חשבון העבודה אבל חוסך הוצאות גבוהות בהרבה. מה שחשוב לילדים זה להיות ביחד ולבלות במסגרת פעילות כלשהיא. הם לא צריכים אטרקציות יקרות מפז כדי ליהנות אחד עם השני. הפעילו את היצירתיות ותמצאו כי גם טיול קצרצר בחיק הטבע או סדנת יצירה – יכולים להיות חווייתיים ומהנים מאוד. במקרה זה, צריך לקחת בחשבון ההוצאות על הבילויים/פעילויות השונים והיכולת שלנו לטפל במספר גדול של ילדים.

אם בכל זאת החלטתם על קייטנה חיצונית יש לבדוק האם קיים סבסוד דרך מקום העבודה שלכם, מועצות או עמותות (תופתעו לגלות שישנם הנחות לרוב) ולברר מתי הזמן הכי טוב להירשם לקייטנה  (בתחילת תקופת הרישום  או בסופה). נתון משמעותי שיש לבדוק הינו האם הקייטנה כוללת  ארוחות או כריכים מהבית מספיקים. כדאי גם להירשם יחד עם כמה משפחות, ייתכן כי כקבוצה תוכלו להשיג הנחה נוספת ואם מתארגנים עם עוד כמה הורים, ניתן לארגן הסעה משותפת הלוך ו/או חזור לקייטנה ב"קאר-פול" (חוסך זמן ודלק...)

נגמרה הקייטנה, מה עושים?

ילדים קטנים שאינם יכולים להישאר לבד בבית מהווים דאגה משמעותית להורים צעירים שעובדים ולא יודעים מה לעשות עם ה"קטנים" לאחר הקייטנה של חודש יולי. גם עבור ילדים גדולים יותר שיכולים להישאר בבית צריכים ההורים לדאוג לתעסוקה ונושא זה מקור לדאגות רבות. 

פתרון אחד הינו לקחת בייביסיטר שתשמור על הילדים וגם תעסיק אותם. פתרון  זול יותר אך לא יעיל לאורך זמן הינו להיעזר בקרובי משפחה. הסבתא/סבא/דודה התגעגעו לילדים? זאת הזדמנות לחזק את הקשר המשפחתי ולשלוח את הקטנים שלנו למספר ימים חווייתיים רחוק מהבית. במקרים כאלו נהוג לשלוח מתנה או שי, דמי כיס לילדים ולברר כי הילדים מספיק גדולים לשהייה רחוק מהבית (פתרון כזה בדרך כלל מתאים לילדים מגיל שלוש ועד למשך שבוע ימים בלבד).