מול יוזמה ומול הח"כים. נתניהו במליאה
מול יוזמה ומול הח"כים. נתניהו במליאהפלאש 90

בדיון מיוחד המתקיים במליאת הכנסת סביב הצעת הליגה הערבית למו"מ מדיני כולל קרא חבר הכנסת בנימין בן אליעזר (פואד) לראש הממשלה להיכנס להיסטוריה כעושה השלום האזורי, וזאת לאחר שיקבל את המתווה המוצע ובו תשוב ישראל לגבולות 67' בשינויי גבול מינוריים.

בן אליעזר פנה לראש הממשלה ואמר לו שכמי שמעריך אותו האמין בו שיגיב ליוזמה מסוג זה, וזו הסיבה שהתאכזב מאוד מדממת האלחוט שאפיינה את התגובה הישראלית ליוזמה.

מנגד הגדירה חברת הכנסת איילת שקד בדיון את היוזמה כמלכודת נוספת של האויב, מלכודת שגוררת התלהבות אצל חלק מחברי הכנסת ללא סיבה של ממש. "יש בינינו אנשים שהתעייפו ונאחזים בכל ספין ערמומי של האויב כטובע הנאחז בקש. הם אותם אלו שדחפו אותנו 'למזרח תיכון חדש', לאסון אוסלו שעלה בחיי כ 1500 ישראלים, אלפי אלמנות ויתומים, עשרות אלפי פצועים ונזקים כלכליים של עשרות מיליארדים. הם גם אלו שהמליצו לנו לברוח מעזה, וכיום רצים למקלטים כל אימת שחפצה נפשו של החמאס".



"העולם הערבי המתפורר והמטביע את עצמו בדם אינו רוצה ואף אינו יכול לספק שום שלום... לא השתגענו להפקיר את גורלינו בידיהם ולא יצאנו מדעתינו למסור לו את ארצנו ובירתנו. הגיע הזמן להציג לעולם את היוזמה הישראלית", דברי שקד.

חבר הכנסת אריה דרעי, יו"ר ש"ס, הזכיר את פנייתו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין לרב עובדיה יוסף ולרב גורן כדי לקבל את חוות דעתם בסוגיית מסירת שטחים. בתגובה תמך הרב עובדיה יוסף במהלך השלום עם מצרים מתוך תפיסת עולמו ולפיה מסירת שטחים מותרת כאשר קיימת סכנה לחיי אדם.

באשר לימינו אלה אומר דרעי כי מסירת שטח לנוכח התבררות כוונותיו האמיתיות של האויב בהתנתקות הרי שמהלך כזה אינו שלום אלא טיפשות, כלשונו.

עוד הזכיר דרעי את דבריו של ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, עם הקמת ממשלת העבודה מרץ ש"ס כי תהיה זו ממשלה קשה, אך לפני שעושים שלום עם האויב יש לעשות שלום בתוכנו כדי לייצר חוסן פנימי שיאפשר עמידה מול האויב.

לדבריו מבנה הממשלה הנוכחית וההסתה היוצאת מבית מדרשם של כמה שרים לצד הגזרות הכלכליות אינה מאפשרת את החוסן הנדרש בשעה שלפני מהלכים מדיניים קשים ומורכבים.

חבר הכנסת מקלב פנה גם הוא לראש הממשלה והפנה את עיקר דבריו לסוגיית גיוסם של החרדים והאפשרות לפגיעה חמורה בעולם התורה. את הדברים קישר ליוזמה המדינית בהיות התורה הבסיס המוביל לזכותנו על הארץ.

חבר הכנסת מאיר שטרית אמר מעל הבימה כי הפרטנר הפלשתיני לא יוכל לקיים הסכם מדיני הדדי. זאת כיוון שבכל הסכם שכזה הוא אמור להתחייב לוותר על דרישת השיבה, וכיוון שכך יש להסכים למהלך חד צדדי.

יו"ר 'קדימה', חבר הכנסת שאול מופז, פנה לראש הממשלה במילים 'אדוני המלך' ותיאר את קריאתו אליו כקריאה המייצגת את דבריהם של הנתינים הכורעים תחת הנטל שמנחי על גבם מלכם הנערץ. את מרבית נאומו מיקד חבר הכנסת מופז בסוגיה הכלכלית ובגזירות התקציב והקושי לעמוד בהן. "במה פשענו? רחם עלינו מלכנו האהוב. המצוקה גדולה".

לאחר דברי חברי הכנסת עלה ראש הממשלה לדוכן הנואמים והזכיר כי בשלב זה שבקדנציה הקודמת העריכו גורמי האופוזיציה שהממשלה לא תחזיק מעמד יותר משנה ואף על פי כן הממשלה הקודמת האריכה ימים ואף פעלה רבות, וכך יהיה גם בקדנציה הנוכחית.

נתניהו העריך כי גם הממשלה הנוכחית תצלח את חבלי הלידה שלה כפי שהם נראים בימים אלה. עם זאת הזכיר שורת הישגים, ברובם כלכליים ואזרחיים, של הממשלה בשלושת חודשיה הראשונים.

לאחר דברים אלה התייחס לסוגיית המו"מ המדיני וקבע כי ישראל מתייחסת ושומעת כל יוזמה וכל רעיון, אך היא אינה נכונה לקבל תכתיבים מוקדמים לפני המו"מ.

נתניהו סיפר כי הוא אומר את הדברים לא פעם למזכיר המדינה האמריקאי כמו גם למנהיגים אחרים, ולאבו מאזן הוא קורא מעל כל במה לתת צ'אנס לשלום ולזנוח את התביעות המוקדמות.

עוד קבע ראש הממשלה כי את ההזדמנות להליך מדיני יש לנצל אך ורק כאשר יובטחו שני עניינים והם ההכרה והביטחון. לדבריו הוא אינו מציג גם את התביעות הבסיסיות הללו כתנאי וכך הוא מבקש מאבו מאזן לבוא ללא תנאים ודרישות מוקדמות. נתניהו מציין כי הוא נכון להחלטות קשות למען השלום, אך גם הפלשתינים יצטרכו לקבל החלטות קשות למען השלום.