Itamar Ben Gvir
Itamar Ben GvirFlash 90

פרקליטות מחוז ירושלים נאלצה למחוק כתב אישום חמור שהגישה כנגד ב' אחד מנערי הגבעות הבולטים שמשפחתו מתגוררת בעיר חברון. זאת בעקבות "תרגיל" שביצע עורך דינו איתמר בן גביר לעד המרכזי בתיק.

בחודש ספטמבר 2011 הוצא נגד  ב' כתב אישום חמור המייחס לו ניסיון תקיפה בנסיבות מחמירות כנגד ערבי תושב חברון. נטען כי ב' ועוד קבוצה של צעירים יהודים רדפה אחרי אותו ערבי ופגעה בו בעוד חייל ניסה לעצור את אחד הצעירים. ועוד נטען שב' התקרב אל החייל, דחף אותו והצליח לשחרר את הצעיר מידיו. זמן קצר לאחר מכן נעצר ב', ובמסגרת כתב האישום שהוגש נגדו הודיעה הפרקליטות כי אם יורשע היא תבקש את מאסרו.

הדיון התקיים בפני השופט חן אביטל. את ב' ייצג עורך דין איתמר בן גביר שהחליט לעשות תרגיל לעד התביעה המרכזי. במהלך חקירתו הנגדית נשאל החייל פעם אחר פעם על ידי עו"ד בן גביר האם הוא מזהה את מי שיושב על ספסל הנאשמים באופן ודאי. החייל לא היסס להשיב תשובה חיובית.

בן גביר המשיך להקשות: "אתה לא מתבלבל?"

החייל: "לא".

עו"ד בן גביר: "הוא מכחיש. אתה לא מאמין לו?"

החייל: "תפקידי להאמין לו?"

עו"ד בן גביר: "השאלה באיזה רמת ביטחון אתה אומר את זה. זה דיני נפשות, אתה מזהה את הבחור, שבעים, שמונים אחוז? השאלה אם אתה בטוח ברמת ודאות שזה הוא?".

החייל: "כן. בוודאות".

עו"ד בן גביר: "אתה בטוח שראית את האירוע כמו שאתה בטוח שזה הנאשם?"

החייל: "כן".

בשלב זה, ולאחר מספר שאלות נוספות של השופט חן אביטל, שופט בית משפט השלום לנוער בירושלים, שאישר לבן גביר להציב אדם אחר על ספסל הנאשמים עוד קודם לכן, הודיע בן גביר לפרוטוקול כי הוא מבקש לזכות את הנאשם: "אבקש לציין כי הבחור שעמד פה הוא לא הנאשם. קוראים לבחור א.ט. אני חושב שכדאי למדינה לשקול פעמיים את ההמשך בתיק זה. אחרי מה שראינו נדמה לי שטוב תעשה המדינה אם תודיע על חזרה מכתב האישום. היה כאן עד שעליו קמה ונופלת התביעה, בצורה כל כך נחרצת, כל כך ברורה בלי סייגיים, ובלי הרהורים. הוא בא ואומר, זה הנאשם, אני זוכר אותו. ומה נעשה, מולו לא עמד הנאשם אלא בחור בשם א'".

בעקבות דברים אלה, ביקשו בפרקליטות זמן לחשוב על המשך התיק, ולפני מספר ימים הודיעה עו"ד דפנה אברמוביץ, עוזרת לפרקליטת מחוז ירושלים, כי המדינה מבקשת לחזור בה מכתב האישום בהסכמת עו"ד בן גביר. השופט חן אביטל הודיע על מחיקת כתב האישום לאור ההסכמה.

עו"ד בן גביר מסכם ואומר: "אני שמח שכתב האישום הזה נמחק אבל מה שמטריד אותי הוא שיש הרבה מקרים כאלה, מקווה שבפרקליטות יעשו חשבון נפש ובדיקה כוללת באשר לייחסם כלפי נערי הגבעות ופעילי הימין. אני מאוד חושש שאם נעשה את התרגיל הזה במשפטים רבים נקבל תוצאה דומה למקרה שבפנינו, והתוצאה הזאת צריכה להטריד את כל מי שרוממות הדמוקרטיה בגרונו. גם לנערי גבעות יש זכויות אדם, ודיני הראיות חלים עליהם, וטוב עשה בית המשפט שהתיר לי לקיים חקירה נגדית שירדה לחקר האמת וגילתה כי הנאשם שאותו אני מייצג חף מפשע".