ממשיכים לחשוף בגזר
ממשיכים לחשוף בגזררשות הטבע והגנים

בעומק של כ-50 מ' מראש התל, בתוך מנהרה ענקית היה מקור המים של העיר העתיקה גזר. תושבי העיר חצבו מפעל מים מונומנטלי זה שישמש להם כמקור מים בחיי היומיום ובעיקר בעת מלחמה ומצור.

משלחת משותפת של רשות הטבע והגנים והסמינר התיאולוגי הבפטיסטי של ניו אורלינס משלימה בימים אלו (בעונת החפירות הרביעית) את חשיפת מפעל המים בגן הלאומי תל גזר.

ברשות הטבע והגנים מציינים כי זהו מפעל המים הכנעני הגדול ביותר שידוע עד כה בעולם. הוא כולל כניסה גדולה החצובה בסלע הפונה בזווית ישרה אל מנהרה משופעת באורך של כ-50 מטר ובשיפועה של 39 מעלות. גובהה 7 מטרים ורוחבה 4 מטרים.

ראשי המשלחת הדוקטורים צביקה צוק מרשות הטבע והגנים, ג'ים פרקר, דן ורנר ודניס קול מהסמינר התיאולוגי הבפטיסטי של ניו אורלינס, מקווים להגיע אל תחתית מפעל המים ובעזרת הממצאים לאשש את תיארוכו המוצע לתקופת הברונזה התיכונה ב (1500-1650 לפנה"ס). נפח החציבה בסלע נאמד בכ-1500 טונות מעיד על היכולת אדירה והטכנולוגיה של הקדמונים. בצמוד למפעל המים מגדל ענק, חומה, הבנויים מאבנים ענקיות ושער מרשים הבנוי מלבני בוץ.

מפעל המים נחשף לראשונה לפני למעלה מ-100 שנים על ידי הארכיאולוג האירי מקליסטר, אך מאז נסתם. עתה במבצע הנדסי מורכב ובעזרת מתנדבים מארה"ב מצליחה המשלחת להשלים את משימתה.

בתחתית מפעל המים נחשפה גם מערה שככל הנראה נוצרה על ידי הקדמונים בעת הרחבת מפלס מי התהום.

גזר הייתה בתקופה הכנענית אחת הערים החשובות ביותר בארץ ישראל וחשיבותה נמשכה לתקופה הישראלית עת בנה אותה מחדש המלך שלמה.

הביקור במפעל המים אפשרי כרגע רק בחלקו העליון אך בכוונת רשות הטבע והגנים לאפשר בעתיד ירידה לחלק התחתון על ידי פיתוח המקום במסגרת פרוייקט תמ"ר של משרד ראש הממשלה.