התערוכה במכללה, השבוע
התערוכה במכללה, השבועיוסי קליין

האם יכול זיכרון השואה לגשר בין דורות? או שמא הדור השלישי לעולם לא יבין את קורות הדור הראשון?

בתערוכה שהוצגה השבוע ב'מכללה ירושלים' הציגו היוצרות, סטודנטיות מצטיינות, את סיפורי סביהן ואת הדרך הארוכה שעשו לאחר המלחמה ועד שהגיעו לארץ ישראל ובנו בה את משפחתם.

היוצרות, סביהם הניצולים ובני משפחותיהם אירחו בתערוכה תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים מאזור ירושלים. יזמת התערוכה, ראש תכנית המצוינות מרים מרצבך, בירכה את היוצרות הצעירות "על הגדלת הראש" ועל דרך דידקטית ייחודית שדרכה הצליחו לשמש "גשר בין סביהן לבני הנוער".

בלהה, אחת היוצרות, מתארת בתערוכה את סיפורו של סבה גדליה חלפון-וקסלר שראשיתו באחת משתי משפחות יהודיות בעיירה קטנה בצפון גרמניה, שהצליחה לשמור על אורח חיים יהודי תוך השתלבות בחיי העיירה. עם התחזקות המשטר הנאצי והמדיניות האנטי יהודית, נפרדו דרכיהם של בני המשפחה.

הדבקות בערכים בהם האמינו, נחישותם הרבה כנגד כל הסיכויים, וסייעתא דשמיא הביאו את בני המשפחה להתאחד מחדש, לעלות לארץ ישראל, להקים משפחה ולהנחיל את הזיכרון של אותם ימים לדורות הבאים.

יוצרת אחרת, חנה, מתארת בתערוכה את סיפורו של סבא רבא שלה, הרב יצחק סמואל זצ"ל שלא נטש את קהילתו בנורבגיה ונרצח באושוויץ. אשתו וילדיו הצליחו להגיע לארץ לאחר השואה ועדותה של האישה נשמעה במשפט אייכמן בירושלים.

(יוסי קליין)

נטעיה, יוצרת שלישית מתארת בתערוכה את סיפורו של סבה שלמה שוורץ שנולד בגרמניה בעיר קלן ובשל מות אביו וקשיים כלכליים של אמו נמסר לסבו ושם גדל.

לאחר 'ליל הבדולח' הגיע להולנד במסגרת ה'קינדרטרנספורט'.זהו סיפור סוחף של איש צעיר שפעל במחתרת כנגד החוק ההולנדי, והגיע בסופו של דבר לשרת כחייל בצבא ההגנה לישראל ולהילחם למען ארצו. הוא הנחיל לצאצאיו את אהבת העם והארץ.

המרצה ,שרה קפלן, שליוותה את המיזם בצד התוכני והדידקטי ואיקא מישר, שהכשירה את הסטודנטיות באוריינות חזותית ולוותה את עיצוב התערוכה, מסבירות כי מטרתה של התערוכה היא לחשוף את בני הנוער לסיפורים מרגשים שמהם ניתן ללמוד ערכים של נחישות, אומץ לב, אמונה ואהבת הארץ.

המפעל שהחל בחקר שורשים, הפך לתערוכה פעילה, בה מתנסות סטודנטיות תכנית המצוינות רג"ב (ראש גדול בהוראה) בשיתוף המרכז ללימודי השואה במכללה ירושלים, בהפעלה אינטראקטיבית של חומרים היסטוריים ואישיים ובהפעלת מיזם חינוכי ודידקטי.

(יוסי קליין)