מירי רגב
מירי רגבצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום (שני) בסוגיית הטיפול בבעיית המסתננים במדינת ישראל.

בדיון הוצגו עמדותיהם השונות של משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הפנים לגבי הטיפול בבעיה.

מן הדיון עלה, כי מדינת ישראל אינה מיישמת את "חוק המסתננים" המאפשר העברה של מהגר בלתי חוקי למתקן שהייה עד לתקופה של כשלוש שנים, עד שיתברר מעמדו כפליט או עד שיימצא הסדר לשילוחו ממדינת ישראל.

מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין של משרד הפנים, יוסי אדלשטיין, הסביר כי משרדו ממשיך לפעול על פי החלטת הממשלה בטיפול בבעיית המסתננים הכוללת שני אמצעים - הראשון הוא הקמת המכשול הפיזי בגבולה הדרומי של ישראל והשני הוא יישום חוק ההסתננות על פיו הם פועלים משנת 2012.

חוק זה, הבהיר אדלשטיין, מאפשר להכניס למשמורת, לתקופה של עד שלוש שנים, כל מסתנן בלתי חוקי המגיע לישראל. שילוב שתי הפעולות הללו הוביל לירידה דרסטית במספר המסתננים.

עוד אמר אדלשטיין, כי כיום נמצאים במתקן סהרונים כ-2,000 מסתננים, כאשר המתקן יכול להכיל עד כ-7,000. המסתננים שנמצאים במתקן הם בעיקר כאלה שנתפסו עוברים את הגדר לישראל, ומיעוטם הינם כאלה שנחשדו בפלילים והוחלט כי הם מהווים סכנה לציבור.

את עמדת משרד המשפטים הציגה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. עמדת הממשלה, לדבריה, היא באופן כללי לבלום את תופעת ההסתננות של מהגרים בלתי חוקיים למדינת ישראל עד כדי ביטולה. לשם כך, הממשלה פועלת בשילוב של תיקון חוקים המגבילים את המסתנן והקמת הגדר בגבול הדרומי.

לשאלתה של יו"ר הועדה, מירי רגב, מדוע לא הועברו עוד מסתננים בלתי חוקיים למתקני הסהרונים, השיבה זילבר, כי צריכה להתקבל החלטת מדיניות של הממשלה האם היא רוצה להעביר מסתננים נוספים אל מתקני השהייה, כאשר אין לה פתרון ברור לשילוחם של מסתננים לאחר ממתקן השהייה.

לדבריה, על פי התצהיר של חגי הדס, ממשרד ראש הממשלה , יש היום הסכם כמעט סופי שאמור להיחתם עם מדינה שלישית להעברת המסתננים מישראל, ומגעים נוספים עם עוד שלוש מדינות.

נציג משרד החוץ, עו"ד אהד צמת, הבהיר כי הנושא של 'מדינות שלישיות' נמצא בתחום טיפולו של חגי הדס. משרד החוץ אינו מנהל את המגעים באופן אישי, אלא רק מסייע.

עוזר היועץ המשפטי למשטרה, סנ"צ אלעזר כהנא, תיאר את התהליך בו ישנה העברה של המסתנן למתקן השהייה בעקבות מעורבות בפלילים.

לטענתו, במידה והעצור אינו מועבר למתקן השהייה אלא משוחרר לפני תום ההליכים, קשה מאוד להתחקות על זהותו וכתובתו של החשוד. במקביל למעצרו  של חשוד הוא פונה למשרד הפנים. למשרד הפנים שיקולים ויכולת לשלול אישור שהייה, המשפיעים על העברת המסתנן אל מתקני השהייה.

נציגי המשרדים השונים והמשתתפים בדיון הסכימו על כך שהמצב הנוכחי, בו המסתננים המתרכזים בדרום תל אביב, והופכים את חיי התושבים ל"גיהינום"  אינו יכול להימשך כמות שהוא.

ח"כ דב חנין, אמר כי הוא מצפה לקבל תשובה לבעיה מגורמים מקצועיים בממשלה, וקרא להזמין את ראש הממשלה להשתתף בדיון. לטענתו יש צורך לשנות את שיטת העבודה של מדינת ישראל ואת המדיניות שהיא נוקטת, "מדינת ישראל יכולה להפסיק ייבוא של עובדים זרים כבר היום ולהכשיר את המהגרים לעבודה ברחבי הארץ. אם לא נתחיל מדיניות אחרת של פתרונות ברגע זה, המצב רק ילך ויחמיר".

תושבי דרום תל אביב שנכחו בדיון, התרעמו על מצב החיים הבלתי נסבל, לדבריהם, הקיים במקום מגוריהם. שלמה מסלאווי, חבר מועצת העיר תל אביב- יפו, תושב שכונת התקווה ויו"ר ועדת הפעולה של תושבי דרום ת"א, אמר שמדובר במצב של פשיעה בו אפילו המשטרה הרימה ידיים.

לדבריו, במדינות אחרות בעולם כגון אוסטרליה וטורקיה שם יש מהגרים, הם אינם מגיעים לערים המרכזיות אלא שוהים במחנות פליטים ובמתקני שהייה ייעודיים.

עובד חוג'י, גם הוא תושב דרום תל אביב, דיבר על מצב בו מסתננים עושים את צרכיהם בגינות פרטיות מאחר ואין להם בתי שימוש מסודרים באזור התחנה המרכזית. עוד הוסיף, כי אחוזי הפשיעה בקרב המסתננים גבוהים מהרבה מאלה שהוצגו על ידי המשטרה.

חברת הכנסת תמר זנדברג, הסכימה כי המצב הנוכחי הוא בעייתי, ונובע מכך שלישראל אין מדיניות הגירה ברורה. לטענתה מדיניות הממשלה כיום אינה דמוקרטית, ולא ייתכן מצב בו מסתנן יועבר למעצר של שלוש שנים ללא משפט. הצטרפה לדבריה ח"כ מיכל רוזין, והוסיפה כי "אנו חיים במדינת חלם מאחר ואין מדיניות. מי שמשלם את המחיר כרגע הם תושבי דרום תל אביב".

בסיכום הישיבה אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב כי קיימת מדיניות הגירה למדינת ישראל והיא, שכל מי שנכנס לישראל ללא רישיון הוא מהגר בלתי חוקי שצריך להשיב אותו לארץ מוצאו. לדבריה, "המצב היום הוא שקיימת חקיקה אך היא לא מתבצעת בפועל, כאשר המצב בדרום תל אביב הוא בלתי נסבל. "אני רוצה שסהרונים יהיה מלא ב-7,000 עובדים".

עוד הוסיפה, כי ברצונה להביא לכך שעד סוף המושב משרד הפנים יגבש תכנית לפיזור האוכלוסייה מדרום תל אביב. בנוסף, ביקשה לדעת כמה זמן ייקח עד לגיבוש הסופי של ההסכם להעברת המסתננים מישראל  למדינות שלישיות.