דגל ישראל
דגל ישראלצילום: פלאש 90

מטה כחול לבן במשרד הכלכלה, בשיתוף עם התאחדות התעשיינים וההסתדרות החדשה יקיים השנה בעיר פתח תקווה את אירוע סיכום הפעילות השנתית לילדים ובני נוער של התכנית לחינוך ערכי להעדפת תוצרת הארץ, אותה מוביל "מטה כחול לבן" ובה נטלו חלק כ- 60,000 תלמידים מכ- 2000 כיתות בבתי ספר מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.

כ- 500 תלמידים מכ-40 בתי ספר מרחבי הארץ, שיצרו מיזמים שיווקיים והמצאות לאורך כל השנה, יתחרו על התואר הנחשק – " המוצר הכי ישראלי". בין המוצרים וההמצאות בתחרות: שואב אבק המנקה את הרכב לאחר שנוסעיו יוצאים ומפעילים את האזעקה, תיונים חדשניים לשוקו (כמו תה), מכונת כביסה לרכב, סרבל עבודה עם כריות אוויר לעובדים בגובה, טיימר לחיסכון במים המשמיע אזעקה, שעון מעורר המתיז מים ועוד מגוון המצאות ורעיונות

בטקס הסיום, נבחרו להציג את תוצריהם כ-500 תלמידים נציגי בתי הספר - שהשתתפו השנה בפעילות שכללה מגוון סדנאות וקורסי יזמות ושיווק ויצרו מיזמים שיווקיים ופיתחו המצאות מקוריות. התלמידים יתחרו ביניהם על תואר "המוצר הכי ישראלי" שייבחר ע"י ועדת שיפוט מכובדת המשותפת למשרד הכלכלה, ההסתדרות והתאחדות התעשיינים. האירוע החגיגי, יסכם, כאמור, את פעילות "התכנית לחינוך ערכי להעדפת תוצרת הארץ" שהתקיימה בשנת הלימודים תשע"ג ובה לקחו חלק כ- 60,000 תלמידים מכ- 2,000 כיתות בלמעלה מ – 200 בתי ספר מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים (ביניהם שני בתי ספר בפ"ת, בי"ס אמיר ובי"ס מעלות חיים) בהיקף השקעה של למעלה ממיליון ₪.

התכנית כללה ימי הפנינג לתלמידים בשילוב סדנאות לימוד ויצירה שחינכו להעדפת מוצרים כחול לבן. לכבוד ימי ההפנינג בנושא כחול לבן, בתי הספר קושטו והתלמידים הגיעו לפעילות לבושים בצבעי כחול ולבן. בנוסף, כללה התוכנית קורסים ביזמות ושיווק, המאפשרים לימוד מעמיק של התעשייה הישראלית ויצירה של מוצרים כחול לבן על-ידי הילדים. כמו כן, עמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב, פיתחה עבור אתר כחול לבן לילדים באינטרנט, סדרת משחקים אינטראקטיביים חינוכיים וחווייתיים ללימוד צרכנות 'כחול לבן' נכונה ונבונה.

השר בנט אומר: "המסר שאנו, מבקשים להעביר לתלמידי בתי הספר, הוא שמדינת ישראל היא מובילה בינלאומית בזירת הפיתוחים הטכנולוגיים. תעשיית ההייטק, הביוטק והקלינטק הישראלית, מפתחת ומייצרת מוצרים הזוכים לאהדה עצומה בשווקים הבינלאומיים, במגוון נרחב של תחומים. לכן, חשוב לנו מאד שהילדים ובני הנוער יהיו גאים בתוצרת הישראלית ויבחרו להעדיף אותה על פני המוצרים המיובאים, הן בשל האיכות הגבוהה של אלו והן בשל התרומה החשובה להגברת הביקוש והצריכה של המוצרים הישראליים, המגבירים את הדרישה לתוצרת הארץ ובכך מונעים אבטלה ומעבר הון אנושי למדינות אחרות."

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר לשכת התיאום, צביקה אורן, מסר כי הוא מברך על היוזמה. ״התאחדות התעשיינים מברכת על היוזמה להשריש את חשיבותה של תעשייה כחול לבן בקרב תלמידי ישראל. התחרות ׳המוצר הכי ישראלי׳ מעודדת יצירתיות וחדשנות, שהם הבסיס והכוח המוביל להצלחתה של התעשייה הישראלית. בישראל ישנם צעירים מוכשרים רבים ואני מקווה כי בעקבות התחרות, הם יבקשו למצוא את עתידם בתעשייה ויעזרו לה להתקדם ולפרוח״.

ינון אלרועי, המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה ויו"ר מטה כחול לבן: "מטה כחול לבן במשרד הכלכלה פועל בשיתוף עם גורמים רבים לרבות סטודנטים, תלמידי בתי ספר, ערוץ הילדים, פורטל ממשל זמין, עמותות ומשרדי ממשלה שונים במטרה לחשוף ככל הניתן את התלמידים הצעירים ולהטמיע בהם את חשיבות רכישת מוצרים 'כחול לבן'. במסגרת הפעילויות, נחשפים הילדים ובני הנוער לתעשייה הישראלית ולאופן שבו מוצריה מסומנים ומבינים את המשמעות והחשיבות של רכש מוצרים מקומיים על היקף התעסוקה בישראל וחוסנה הכלכלי."

במטה כחול לבן מציינים כי מחקרים מראים שגם בתקופה בה הציבור מצמצם את הוצאותיו עקב יוקר המחייה, הישראלים מעדיפים מוצרים כחול לבן.

על פי סקר תפיסות ועמדות כלפי מוצרים כחול לבן, שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה עבור משרד הכלכלה בינואר 2013 - 88% מהצרכנים בישראל מעדיפים לרכוש כחול לבן בהנחה שאיכות ומחירי מוצרים כחול לבן ותוצרת חוץ הינם זהים. 42% ציינו כי יסכימו אף לשלם יותר עבור מוצר כחול לבן, כאשר מחירו יקר בעוד 10% ממקבילו המיובא. 42% ציינו כי הם רוכשים היום הרבה יותר מוצרים כחול לבן בהשוואה לאשתקד. עוד עולה מהסקר כי 61% מכירים את התו "מיוצר בישראל" ולמעלה מ-70% ציינו כי לקניית מוצרים כחול לבן תרומה לצמצום האבטלה ולשיפור הכלכלה.