גרמן ורוזין היום בדיוני הועדה
גרמן ורוזין היום בדיוני הועדהועדת הבריאות

הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים התכנסה היום לדיון מיוחד בהשתתפות שרת הבריאות, ח"כ יעל גרמן, בעניין שירותי הבריאות הניתנים לחסרי המעמד בישראל (מבקשי עבודה ומבקשי מקלט מדיני).

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה בדיון: "בחלק גדול מהמקרים לא מסופקים שירותים רפואיים  לאוכלוסייה חלשה זו. כתוצאה מכך, הם אינם זוכים להגנה בריאותית ומסכנים את בריאות הציבור הישראלי". רוזין ציינה כי חוק ביטוח בריאות ממלכתי אינו חל על חסרי המעמד ואין להם נגישות לקופות החולים.

שרת הבריאות יעל גרמן (יש עתיד): "אנחנו מחויבים כמדינה לטפל באנשים בכל המעמדות. השירותים הרפואיים השונים הניתנים לשוהים חסרי המעמד מתוקצבים בין 50 ל-70 מיליון שקלים. אבדוק את האפשרות להעניק להם זכויות רפואיות נוספות כפי שמתיר לי חוק ביטוח בריאות ממלכת"

ח"כ דב חנין (חד"ש):  "אי אפשר להתעלם מאנשים הנמצאים במצוקה רפואית ושוהים אצלנו, גם אם בעתיד יוחלט להחזירם לארץ מוצאם. עליהם לקבל מענה רפואי בלי קשר לשאלת מעמדם האזרחי".

ד"ר מיקי דור ממשרד הבריאות חשף כי מדובר באוכלוסייה שבין 150 אלף ל-250 אלף איש, אשר אינם מבוטחים בביטוח רפואי: "מדינת ישראל חתומה על אמנה בינלאומית לטיפול בילדים ולפיכך מספקת את השירותים הנדרשים להם. עם זאת, רק כמחצית מילדי השוהים הבלתי חוקיים מבוטחים, כנראה משום שהשירות לא ניתן בחינם, ישנה בעיית נגישות וחשש מפני טיפול מוסדי".

בסיכום הדיון בירכה ח"כ רוזין על הודעתה של השרה והוסיפה: "כל עוד ממשלת ישראל ממשיכה באי המדיניות כלפי הזרים, מחובתה לקחת אחריות על שלמותם ובריאותם. זהו לא רק הצעד המוסרי אלא גם הצעד הנכון כלפי כלל החברה. על ממשלת ישראל לשקול אפשרות למתן עבודה מוסדרת למבקשי המקלט ולאפשר על ידי כך גם הסדרה של תשלומי הבריאות. על משרד הבריאות להידבר עם משרד החינוך ולעודד הסברה והעלאת מודעות בתי הספר בקרב ההורים על שיבטחו את ילדיהם".