אווזים. אילוסטרציה
אווזים. אילוסטרציהפלאש 90
הרב ירמיה מנחם הכהן, אב בית הדין של פריז, שיגר היום (ראשון) מכתב לשר החקלאות הישראלי יאיר שמיר ובו הוא מונה את חששותיו במקרה שיאושר החוק שהגיש ח"כ דב ליפמן (יש עתיד) האוסר על ייבוא כבד אווז לישראל.
 
"כידוע חלק מהאומות האירופאיות אוזניהם קשובות ל'ירוקים' אשר כל מעייניהם היא עצירת השחיטה היהודית... תארו לכם איך ייראה בעיניהם שישראל עצמה הראשונה שאוסרת ייבוא של כבד, אשר גודל לדעתה לא על פי כללי צער בעלי חיים... מציעי החוק נותנים בזה בצורה ודאית חרב פיפיות לאויבינו", כתב הרב כהן במכתבו.
 
בפתח מכתבו מספר כהן כי הוא מכיר היטב את הליך ההאבסה והשחיטה של האווזים לאחר שביקר כמה פעמים באחד מהמתקנים הגדולים ביותר לכך בהונגריה ופיקח שם על ההליך בעצמו.
 
לדבריו, בניגוד לשנים קודמות, בהן נעשה ההליך בצורה המזיקה לאווזים, בהונגריה - המהווה את אחד המקורות המרכזיים לייבוא הכבד לישראל, פותחה שיטה שאינה מזיקה לעופות, "רואים זאת בבדיקות הוושט שאנו עורכים שם ע''י מומחים גדולים בבדיקה מיוחדת זו... וראיתי במו עיניי כי הינם (האווזים) ערניים, בריאים ושלמים, ולא כמו פעם שהובאו רק 'בסוף דרכם' לשחיטה. הווטרינרים האירופאים רואים זאת, והם מאשרים זאת".
 
"יהיה זה אבסורד שדווקא ישראל תהיה 'האור לגויים' והיא תוכיח לגויים שהם טועים, ויש צער בעלי חיים בהלעטה, והיא אסורה".

הרב כהן מסיים את מכתבו, כאמור, בהשפעה השלילית שהוא צופה שתיגרם על ידי החוק לשחיטה באירופה. לדבריו, לא רק שהדבר ייפגע באינטרס היהודי במסגרת המאבק החקיקתי שמתנהל כנגד השחיטה, אלא יהיו למהלך אף השלכות ציבוריות. כבר כיום כמה מחברות המזון וההסעדה הגדולות באירופה מחרימות את המשחטות הכשרות, מהלך שנגרם כתוצאה ממחאות של הארגונים למען זכויות בעלי החיים והוביל לסגירתן של משחטות גדולות ביבשת.

לדבריו, מהלך ישראלי של איסור ייבוא של כבד ובשר אווז ייתן רוח גבית למאבק הציבורי המדובר.