אלפי מתגיירים מכירים את התחושה. לומדים קשה במשך עשרה חודשים, שוחים באלפי מושגים הנוגעים לעולם היהדות וההיסטוריה היהודית ולאחר 10 חודשי לימוד אינטנסיביים מגיעים לבחינה בבית הדין ולא מצליחים לעבור את הבחינות.

הדבר לעיתים גורם לכאב ומפח נפש ויש מתגיירים שפשוט מוותרים על חלומם להצטרף לחיק העם היהודי.

לשם כך בדיוק, ישיק  מכון הגיור "עמי אולפני גיור" מבית אור עציון קורס רענון והשלמה לתושבים שלא הצליחו להשלים את ההליך. הקורס יתקיים בין התאריכים 30 ביוני עד ה-11 ביולי בערים תל אביב, חיפה ואשקלון וייערך במתכונת של ארבע פעמים בשבוע בשעות אחה"צ. בנוסף, ישתתפו התלמידים בשבת משמעותית במהלכה יגיעו לביתו של ראש מערך הגיור לשעבר וראש הישיבה הגבוהה באור עציון, הרב חיים דרוקמן.  

מטרת הקורס לתת הזדמנות נוספת להשלמת התהליך המורכב ולהכין את  אותם התלמידים שנכשלו בעבר בבית הדין. הקורס כאמור נערך  בעידוד וליווי של הרכזים והדיינים בבתי הדין הרבניים, ובמהלכו ילוו התלמידים באופן אישי ע"י צוות המורים ורכז הקורס דוד בן ניסן, יקבלו עזרה במציאת משפחה מלווה ותיאומי דיונים עם בית הדין.

נתוני המתגיירים שלמדו במסגרת "עמי אולפני גיור" מצביעים על סדר גודל של 28% אחוזים מהתלמידים שנשרו בחודשים האחרונים ללימודם, או שלא השלימו את ההליך לאחר הדיון בבית הדין שבו נדחו  וזאת בנוסף  למעל 40%  מהתלמידים שלמדו במסגרות  אחרות . הקורס בן השבועיים ייערך בתל אביב, חיפה ואשקלון

אגב, הקורס מיועד לכלל  התלמידים של  מכוני הגיור השונים בישראל שפרשו בטרם השלמת הליך הגיור. זאת במטרה לתת מענה לתופעה מדאיגה שבה ציבור של אלפי מתגיירים פוטנציאליים, מרביתם אזרחי ישראל שנולדו והתחנכו בארץ, אינם מצליחים להשלים את התהליך,  למרות  המדיניות המוצהרת של הממשלה  המציבה את סוגיית הגיור כמשימה לאומית ודמוגרפית בעלת חשיבות עליונה.

"הקורס לא מתיימר להכין תלמידים לגיור בתוך שבועיים", מסביר רכז הקורס מטעם  "עמי"  הרב דוד בן ניסן, "אלא מטרתו לרענן את התלמידים שכבר למדו את החומר, להחזיר אותם למסלול הלמידה ולחזק בהם את הרצון להשלים סופית את התהליך לקראת דיון נוסף בבית הדין בזמן הקרוב".

מנהל "עמי", כרמי רונן, "אנו עדים לתופעה מדאיגה  של תלמידים שכמעט סיימו את הקורס, או תלמידים שסיימו את הקורס והיו על סף יהדותם, אך נכשלו בדיון הראשון או השני ופשוט התייאשו והחליטו לוותר על שאיפתם להצטרף לשורות העם היהודי. אנחנו מקבלים פניות רבות ממתגיירים  פוטנציאליים שלמדו לפני שנה וכאלו שבית הדין שלח אותם לפני 'שש שנים ' לחזור שוב בעוד - שלושה חודשים".

מנכ"ל מוסדות אור עציון עליהם נמנה  "עמי", נפתלי קנדלר, אומר כי "אמנם הנתונים ב"עמי" טובים בהרבה ביחס לחשיפת הנתונים הארציים שהעלה לאחרונה מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדו"ח הגיור האחרון שבו בדק ומצא כי משנת 2000 ועד היום למדו במכון ללימודי יהדות כ-37,000 תלמידים, כאשר 65% נכשלו בהליך הגיור. זהו נתון מטריד מאוד המצביע על מספר עצום של תלמידים שהשקיעו מזמנם ומרצם, אך נכשלו בתהליך והקורס הזה מיועד כדי להחזיר אותם בחזרה למעגל הגיור ולעם ישראל. מעניין מה היה קורה אם ממוצע הציונים הארצי של מבחני המיצ"ב או הבגרויות היה עומד על 35%".