שנאה. מוזס
שנאה. מוזסצילום: פלאש 90

"ההחלטה לכלול בחוק ההסדרים את ביטול חוק נהרי היא לא יותר מאשר סימפטום מובהק של שנאת חרדים" כך אמר היום (ג') יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס, במליאת הכנסת.

נזכיר כי חוק נהרי חייב את הרשויות המקומיות לתקצב את תלמידי רשתות החינוך החרדיות "החינוך העצמאי" ו"מעיין החינוך התורני" בדומה לתלמידי בתי הספר הרשמיים.

לדברי מוזס, חוק נהרי נוצר במטרה להשוות בין כל ילדי ישראל, הזכאים כולם כאחד בהשתתפות תקציבית שווה בתקציבי החינוך של הרשות המקומית בה הם מתגוררים.

"החינוך העצמאי ורשת מעניין החינוך התורני מעוגנים בחוק, מתוקצבים על ידי משרד החינוך ב 100%, לומדים לימודי ליבה מלאים, ועומדים בכל דרישות החוק. מדוע יגרע חלקם משאר תלמידי ישראל וימנע מהם תקציב לתשלום עבור חשמל, מים, ניקיון ושרתים? האם ילדי החינוך העצמאי או הוריהם יאלצו מעתה לנקות בעצמם את חדרי הלימוד? האם מעתה, יכבו את המזגנים ויעברו להשתמש במאווררים? האם עליהם להביא בקבוקי מים מהבית? מדוע ההפליה הזו בין תלמיד לתלמיד?", תהה מוזס.

מוזס התייחס גם אל הוראות המעבר של חוק ההסדרים הקובעות כי עד לביטולו לחלוטין של חוק נהרי בשנת הלימודים תשע"ה, תעמוד השתתפות הרשות על עד 50% מהתקציב שקיבלו בשנה הנוכחית. "מה רוצים פקידי האוצר, שבשנה הקרובה, יפעלו המזגנים חצי מהזמן? שהילדים יביאו מהבית מים לחצי יום? שהאימהות תנקנה את הכיתות רק בשני וחמישי?"

לדבריו, חוק נהרי תיקן עיוות שאיפשר לראשי רשויות להחליט על העברת תקציבי תמיכות למי שליבם יחפוץ, והם בעצם "סחרו" בתמיכה זו ועשו בה הון פוליטי. "חוק נהרי שם סוף לסיפור, וקבע בחוק מסודר כי תקציבי הרשויות המקומיות יחולקו שווה בשווה  בין כל ילדי הרשות וכי אין ילד אחד ברשות עדיף על ילד אחר. ההחלטה לבטל את חוק נהרי  היא סימפטום של שנאת חרדים ודחיקתם אל מחוץ לנורמות המקובלות. אנו לפני הבחירות המוניציפליות והחזרת הכח והיכולת לראשי רשויות להחליט במי לתמוך ובמי לא, היא בלתי מוסרית בעליל".